قیمت طلا❤️، سکه طلا، و فلزات گرانبها به صورت لحظه ای

قیمت طلا❤️، سکه طلا، و فلزات گرانبها به صورت لحظه ای 2021

قیمت طلا❤️، سکه طلا، و فلزات گرانبها به صورت لحظه ای

در این صفحه ما به طور لحظه ای و روزانه قیمت طلا، سکه طلا (سکه کامل، نیم، ربع و گرمی)، و فلزات گرانبها را برای شما عزیزان از معتبرترین مراجع قیمت بازار کشوری فراهم نموده ایم. زیرا از لحاظ اقتصادی بنیان و پشتوانه تمامی پول ها و نیز بانک های مرکزی کشورها (بجز ایالات متحده امریکا) بر اساس میزان ذخایر طلای هر کشور است.
درباره ما

چرا قیمت طلا و فلزات گرانبها مهم است؟

از دیدگاه فنی قیمت طلا، فلزات گرانبها یا فلزات قیمتی عناصر شیمیایی فلزی هستند که در طبیعت به شکل خالص کمیاب بوده و یا دسترسی به آننها بسیار سخت است. در بررسی قیمت طلا، فلزات گرانبها ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند.
نکته جالب توجه در تعیین قیمت طلا این است که فلزات گرانبها کمتر از دیگر عناصر شیمیایی در طبیعت واکنش‌پذیرند. در عین حال فلزات گرانبها جلای بیشتری دارند، نرمتر و شکل پذیرتر هستند و دمای ذوب بالاتری هم نسبت به دیگر فلزات دارند. بسیاری از تجهیزات دقیق الکترونیک در پزشکی و مهندسی الکترونیک نیازمند فلزات گرانبها همچون طلا و پالادیوم هستند.

انجمن تخصصی طلا

در بررسی قیمت طلا، فلزات گرانبها چه مواردی هستند؟

در بررسی های بازار و اقتصاد نظری بورس، فلزات ارزشمند و گرانبها به فلزاتی گفته می‌شود که علاوه بر ارزش اقتصادی، ارزش صنعتی هم داشته باشند. این فلزات به دلیل کمیابی و استفاده در صنایع مهم ارزشمند هستند و اکثرا به عنوان سرمایه از آنها یاد می‌شود. بعضی از آنها فقط در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر در صنایع مهمی مثل نفت و پتروشیمی.

فلزات گرانبها امروزه اهمیتی صدچندان یافته اند، زیرا تقریباً تمامی قطعات الکترونیک نیازمند وجود آنها هستند. در بررسی و سنجش قیمت طلا، نقره، مس و پالادیوم، میزان نیاز صنایع الکترونیک به آنها شاخصی کلیدی در ایجاد و تغییر سطح قیمت است. به عنوان نمونه، در تمامی تجیهزات فضانوردان حتی ماسک و کلاه آنها لایه نازکی از طلا به عنوان پوشش به کار می رود. در هر 1 کیلو گرم تجهیزات الکترونیک گوشی تلفن همراه و کامپیوتر، حدود 1 گرم طلا وجود دارد.

در کنار این موارد، نقره و مس در تجهیزات برقی و مخابراتی پایه و اساس کار را تشکیل می دهند. کابل های برق و مخابرات همگی با مس و نقره ساخته می شوند. با توجه به پاندمی کووید-19 و کاهش تولید فلزات گرانبها، قیمت پایه کارتهای حافظه و تجیهزات الکترونیک در نیمه دوم سال 2021 میلادی شاهد جهشی حدود 20 تا 40 درصد خواهند بود. 

نکته جالب توجه این که قیمت طلا از قیمت پلاتین و پالادیوم بسیار کمتر است. شاهد این امر کسانی هستند که برای نامزدی و ازدواج به دنبال خرید حلقه و انگشتر هستند و در مراجعه به فروشگاه های طلا و جواهر متوجه این امر می شوند. از نظر دینی اسلام، زیورآلات با قیمت طلایی برای مردان حرام بوده و به همین دلیل، زیورآلان پلاتین و پالادیوم در کنار نقره، گزینه های چشمگیر و مطلوبی محسوب می شوند.

انواع طلا و قیمت طلا

الف) طلای زرد

در بررسی قیمت طلا، طلای زرد یا طلای ۲۴ عیار از نظر رنگ، روشن‌ترین و درخشان‌ترین رنگ زرد طلایی را دارد. در فرآوری و ساخت، هر چه فلزات دیگری به طلای زرد اضافه شوند از درخشندگی و زردی آن کاسته خواهد شد.

قیمت طلای زرد بالاترین حد در انواع طلاها است. به طور معمول متخصصان صنایع جواهر سازی، اغلب از روکش طلای ۲۴ عیار روی مصنوعات و بدلیجات استفاده می‌شود تا درخشندگی رنگ آن حفظ شود. این کار در قیمت طلا تاثیر چندانی ندارد. دلیل عدم استفاده از طلای زرد در ساخت جواهرات  نرمی زیاد آن است که باعث کاهش استتحکام زیور آلات می گردد. به همین دلیل، در اکثر اوقات، آن را با فلزات گرانبهای دیگر آلیاژ می نمایند. هر چه عیار طلای زرد بالاتر باشد، میزان سختی آن کمتر است. اما در عوض خلوص و قیمت طلای بیشتری دارد.

ب) رزگلد

طلای رز گلد رنگ قرمز دارد که دلیل آن استفاده از آلیاژ مس در طلای زرد. هر چه قرمزی جواهرات طلا بیشتر باشد، یعنی مس بیشتری در آن استفاده شده و قیمت طلا و ارزش آن کمتر است. در عوض، هر چه مس بیشتر باشد، رنگ رزگلد آن بیشتر خواهد بود.

به طلای رزگلد، طلای قرمز هم گفته می شود. البته اگر مس کمتری در ترکیب آن به کار رفته باشد، رنگ آلیاژ صورتی می‌شود که به آن طلای صورتی می‌گویند. قیمت طلای رزگلد با توجه به اینکه نسبت به طلای زرد و سفید امروزی تر است و طرفداران بیشتری دارد، در بازارهای مختلف فرق می کند.

پ) طلای سفید

در نهایت، طلای سفید همان طلای زرد است که یک لایه از فلزات گرانبهای سفید همچون نیکل، پالادیم یا پلاتین روی آن کشیده اند. در عین حال، طلای سفید همیشه یک روکش رادیوم دارد تا علاوه بر حفظ سفیدی، براق و درخشان هم بماند.

با توجه به موضوعات آلرژیک، از آنجا که برخی افراد به نیکل حساسیت دارند، به‌جای نیکل از پالادیوم استفاده می‌شود. پلادیوم به عنوان یکی از فلزات گرانبها از نیکل گران‌تر است اما احتمال اینکه واکنش های آلرژیک در بدن شما ایجاد کند بسیار پایین است.

اگر از پالادیوم در طلای سفید استفاده شود، دیگر نیازی به روکش رودیوم نیست زیرا پالادیوم نوعی رنگ خاکستری به طلا می‌دهد. معمولاً روکش رودیوم وقتی ساییده می‌شود طلا یه رنگ زرد کدر دیده می‌شود. قیمت طلا ی سفید بسته آلیاژهای همراه آن متفاوت و متنوع می باشد.

بهتر است پیش از خرید قیمت طلای سفید را بررسی نموده و حتماً از نظر تخصصی متخصصان ساخت جواهر و زیورآلات استفاده نمایید. در عین حال، به طور معمول تمامی فروشندگان جواهرآلات و زیورآلات به شما فاکتور داده و مشخصات کامل و نسبت فلزات گرانبهای به کار رفته را به صورت مکتوب به شما خواهند گفت.

 

نکات مهم پیش از خرید و قیمت طلا

  • برای خرید هرگونه از جواهرات و زیور آلات لازم است حتماً با یک متخصص و مشاور امور جواهرسازی مشورت نمایید.
  • همچنین، زیورآلات خود را از فروشندگان معتبری خریداری کنید تا قیمت طلا محاسبه شده با شما به قیمت درست روز باشد.
  • در زمینه کارمزد نیز، در صورت خرید طلای کارکرده به طرو معمول یا کارمزدی از شما گرفته نمی شود و یا قیمت طلا با کارمزد و اجرتی بسیار کمتر از قیمت جواهرآلات و زیورآلات نو موجود در بازار محاسبه خواهد شد.