تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب

تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب

یکی از بخش های بسیار مهم در روانشناسی، تغییر در احساس Change the feel است که زیربنای تغییر رفتاری Behavior modification محسوب می شود. تغییر در احساس Change the feel منجر به افزایش حال خوب و در نتیجه افزایش انگیزه ما برای زندگی و موفقیت بیشتر می شود. هر چه بیشتر بر فنون تغییر در احساس Change the feel مسلط شویم، یادگیری، موفقیت، و تسلط ما بر زندگی بیشتر خواهد شد.

مقدمه ای بر تغییر در احساس Change the feel

آیا تا به حال این موضوع برایتان پیش آمده که به خاطر ترس از ناکامی در امتحان حتی از فکر کردن به آن نیز وحشت داشته باشید؟ و اینکه هر چه به روز امتحان نزدیک تر شده اید حالت عصبی و استرس شما بیشتر و بیشتر شده باشد؟

آیا برایتان پیش آمده که از داشتن برخورد ضعیف در مقابل شخصی به دلیل ترس از درگیری احساس گناه کنید و این احساس با گذشت زمان کمرنگ نشود؟ یا اینکه خشمگین و عصبانی باشید و در افکار کینه توزانه خود در مورد کسی گیر کرده باشید و نتوانید آن را فراموش کنید؟

هیجان به حالت های برانگیختگی فیزیولوژیک در سطح مغزی و بدنی ما گفته می شود. در حالی که احساسات ما تجربه شخصی و فرد ما از آن هیجانات هستند. تمایز بین هیجان و احساسات در تغییر در احساس Change the feel امری بسیار مهم است.

احساسات دردناک در انسان همانند خشم، اضطراب، سرخوردگی و یا احساس گناه و سوگ بخش طبیعی وجود ما هستند. احساسات منفی اغلب در ارتباط با حس نگرانی در مورد عواقب منفی اعمالمان، اهداف ما را با شکست مواجه کرده، به انتقاد گرفته و خودخواهانه به جلو می رود.

در روانشناسی تغییر در احساس Change the feel، شدت احساسات و نگرانی می تواند ما را در یک چرخه افکار منفی قرار داده و رشد فزاینده ترس به یکباره بنائی از خشم را برای ما فراهم آورد. خشم در حقیقت احساسی ناشی از بی عدالتی و پایمال شدن حقوقمان است.

تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب
تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب

کاربرد احساسات منفی در تغییر در احساس Change the feel

البته احساسات حتی از نوع دردناک که باشند، نیز خدمات بزرگی به ما در زندگی خواهند کرد. برای تغییر در احساس Change the feel  لازم است احساسات منفی خود را بهتر بشناسیم و کاربردهایشان را بدانیم.

احساس ترس همانند یک زنگ خطر است. به عنوان مثال ترس ایجاد شده از یک تصادف به دلیل قرار گرفتن در ماشینی که راننده آن از لحاظ روانی حالت طبیعی نداشته باعث می شود که از بودن در موقعیت مشابه اجتناب کنیم.

احساس شرم و گناه می تواند رفتارهای ما را با توجه به معیارهای اخلاقی جامعه تنظیم کند. بدین ترتیب که ما برای جلوگیری از احساس شرم و گناه سعی می کنیم به هنجارها و قوانین جامعه پایبند بمانیم.

احساس سوگ ناشی از فقدان و از دست دادن است. در بررسی تغییر در احساس Change the feel زمانی که ما دچار وضعیتی می شویم که چیزی را از دست داده ایم و کاری برایش نمی توانیم انجام دهیم دچار احساس سوگ می شویم. سوگ به ما کمک می کند تا بتوانیم به از دست رفته هایمان بیندیشیم.

هنگامی که دچار بی عدالتی و تضییع حقوقمان می شویم، خشم نیز می تواند حس مبارزه طلبی ما را در رابطه با موضوعات مهم، برانگیخته و برای ما در غلبه بر موانع ایجاد انگیزه کند.

تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب
تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب

جنبه های منفی احساسات و نیاز به تغییر در احساس Change the feel

اما گاهی نیز این احساسات منفی جنبه مثبت ندارند و ما را درگیر می کنند. ترس و نگرانی های ما ممکن است به موقعیت هایی سوق داده شوند که حافظ جان ما نباشند. یا احساس گناه در ما تا آن قدر توسعه یابد که ما افکار و اعمالمان را به صورت پنهانی انجام دهیم.

این احساسات می تواند ما را احاطه کند، به روابطمان صدمه بزند و از تجربه یک زندگی مثبت دور نگه دارد.

گاهی اوقات تنها راه تغییر در احساس Change the feel دردناک، تغییر نوع برخورد ماست. توجه کنید که در این جمله از عبارت «گاهی اوقات» استفاده شده است. نکته مهم این است که هیچ چیز در زندگی مطلق نیست.

برای مثال، قرار گرفتن مجدد در ماشینی که راننده آن حالت روانی مناسبی ندارد نه تنها ترس ما را کاهش نمی دهد بلکه ممکن است زندگیمان را نیز در معرض خطر قرار دهد. تغییر چگونگی برخورد با موضوع می تواند سطح ترس و اضطراب ما از این ماجرا را تغییر دهد.

یک مورد مثالی دیگر، اضطراب صحبت کردن در جمع است. این مورد می تواند با تکرار عمل کاهش یابد. معمولاً ترس ذهنی و خیالی ما از انتقاد، بسیار مبالغه آمیزتر از هرگونه بی احترامی است که ممکن است واقعاً با آن مواجه شویم.

در مورد مقوله هیجان و احساس خشم، موضوع اندکی متفاوت است. مهم نیست که شما دلیل موجهی برای خشم خود دارید یا خیر. خشم اغلب توجیه شده است اما سودمند نیست و کمکی به ما نمی کند.

هنگامی که خشمگین هستید از خود سوال زیر را بارها بپرسید

«آیا این احساس خشم برای من مفید است»؟

اگر خشم به شما قدرت ایستادگی دهد و باعث شود که اشتباهی را اصلاح کنید مسلماً مفید خواهد بود و خشمتان نیز فروکش خواهد کرد. اما اگر خشم به روابط شما صدمه می زند یا مشکلات را بدتر می کند، تغییر در احساس Change the feel می تواند بر احساس و روابط شما تاثیرگذار باشد.

تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب
تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب

تغییر در احساس Change the feel کلید موفقیت در زندگی

تغییر واکنش تنها عاملی است که می تواند بر احساستان تاثیر داشته باشد به شرطی که همزمان هم عکس العمل و هم افکارتان را تغییر دهید.

صحبت کردن در جمع در حالی که همزمان با خود فکر می کنید «این افتضاح است»، «من از پس آن بر نمی آیم» یا «وای فاجعه است» قطعاً چیزی از اضطراب شما کم نخواهد کرد.

عکس العمل مهربانانه نیز با شخصی که شما را عصبانی کرده تا زمانی که شما در حین برخورد اینگونه فکر کنید که «چه آدم دورویی» یا «من نمی توانم این شخص را تحمل کنم» هم نمی تواند خشم شما را کاهش دهد.

لازم است برای تغییر در احساس Change the feel شما به طور همزمان طرز تفکر خود را نیز همانند رفتارتان تغییر دهید تا به نتیجه برسید. به عنوان مثال می توانید به این گونه فکر کنید که «من عصبی هستم ولی از پس این کار بر می آیم» یا «با اینکه با این شخص موافق نیستم ولی می توانم بفهمم که چرا چنین کاری را انجام می دهد».

تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب
تغییر در احساس Change the feel: 5 راه برای حال خوب

راه های تغییر احساسات ناخوشایند

در ادامه به شما 5 تکنیک ساده گام به گام را پیشنهاد داده ایم که می توانید با استفاده از آنها در تغییر در احساس Change the feel موفق شوید. این تکنیک ها روش های پایه و استاندارد مدیریت هیجان تغییر در احساس Change the feel بوده و الزاماً در همه موقعیت ها کاربرد ندارند.

این تکنیک ها را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید تا بتوانید در تغییر در احساس Change the feel مسلط و متبحر شوید. ممکن است ابتدا برایتان دشوار بوده و یا نتیجه خاصی مشاهده نکنید. یادتان باشد این موارد کاملاً زمان بر بوده و نیازمند تمرینات زیاد هستند. اما مطمئن باشید که از عهده آنها به خوبی بر می آیید.

بسته به تیپ شخصیتی خودتان، می توانید از آنها استفاده نموده و یا استراتژی های متفاوتی متناسب به شخصیت خودتان در پیش بگیرید تا در تغییر در احساس Change the feel موفق شوید.

انجمن تخصصی مدیریت تغییر

تکنیک اول: احساسات خود را بشناسید

احساسات می توانند بسیار پیچیده و گیج کننده باشند. فهمیدن اینکه چه احساسی دارید به ویژه احساسات منفی چون خشم، ترس، سرخوردگی یا احساس گناه، به تعیین چگونگی اثرگذاری و تغییر آن بسیار کمک خواهد کرد.

تکنیک دوم: از خود بپرسید چه واکنشی با این احساس همراه است

برای موفقیت در تغییر در احساس Change the feel لازم است حالات و واکنش های خودمان را بشناسیم. به عنوان مثال، طفره رفتن و کناره گیری غالباً با ترس همراه است. احساس پرخاشگری با عصبانیت توام است. گریه کردن و غلت زدن و در رختخواب ماندن با غمگین بودن در ارتباط است. در نهایت پنهان شدن معمولاً با احساس شرم همراه می باشد.

تکنیک سوم: از خود بپرسید: «آیا من می توانم این احساس را کاهش دهم»؟

در فرآیند تغییر در احساس Change the feel این تکنیک به معنای آن است که سعی کنیم آن احساساتی را تغییر دهیم که واقعاً می خواهیم تغییر کنند.

تکنیک چهارم: عکس العمل مخالف را کشف کنید

منظور از این تکنیک تغییر در احساس Change the feel از بیرون به درون رفتن است. به این معنا که با رفتار و اعمالمان می توانیم هیجان ها و احساسات خود را تغییر دهیم.

متضاد اجتناب و کناره گیری، رفتار نزدیک شدن است. نقطه مقابل کم لطفی و بد جنسی کردن، مهربانی و نجابت است. رفتار مخالف با غلت زدن، بلند شدن و فعالیت است.

واکنش متضاد با پنهان شدن نیز آشکار ساختن آسیب پذیری هایمان است. به یاد داشته باشید که در مورد ترس و اضطراب، اگر ترس شما توجیه پذیر نیست راه حل تاثیر گذار برای تغییر در احساس Change the feel، تغییر برخورد شماست.

در مورد احساس گناه و شرم نیز اگر شما اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته اید، اقدام مخالف شما برای تغییر در احساس Change the feel پرداخت غرامت و عذرخواهی خواهد بود.

انجمن تخصصی مدیریت هیجانی

تکنیک 5: متفاوت عمل کنید؛ خودتان را برای انجام برخوردی متفاوت در اعمال و افکارتان آزاد بگذارید

در مبحث تغییر در احساس Change the feel، رفتار متفاوت بدون داشتن افکاری متفاوت عملی نخواهد بود. لازم است بتوانیم هر دو را یک جا و همزمان داشته باشیم.

توانایی حل مسئله در زندگی و اینکه بتوانیم به آن سبک که می خواهیم زندگی کنیم گاهی نیاز به مقابله با احساساتمان دارد. در فرآیند تغییر در احساس Change the feel، شاید گاهی لازم باشد که یک تجربه ترسناک داشته باشیم و یا موقعیتی که ما را عصبانی می کند ترک کنیم.

ممکن است در افکارمان نسبت به کسی که به ما صدمه زده منصف باشیم، به خاطر کار غلطمان عذرخواهی کنیم و تاوان آن را بپردازیم و یا با قاطعیت از نظراتمان دفاع کنیم. با انجام این کارها می توانیم خود را از احساسات دردناک و طولانی مدت رهایی بخشیم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *