میوه در بارداری: نقش مرکبات در پیشگیری از سقط جنین 2021

میوه در بارداری: پیشگیری از سقط جنین 2021

پژوهشگران دانشگاه میلان و شورای ملی پژوهش ایتالیا در پژوهشی مشترک به بررسی تاثیرات مصرف میوه در بارداری و کاهش سقط جنین در زنان حامله پرداختند. بارداری بخش بسیار مهمی از چرخه زندگی است. به ویژه برای رشد جمعیت و سیاست های توسعه پایدار جمعیتی، سلامت بارداری مبحثی بسیار مهم است.

با توجه به اینکه به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس انستیتو رزا مایند IPBSES، سیاست های افزایش جمعیت یکی از مهمترین دغدغه های امروزی هستند، شناخت راه های کاهش سقط جنین بسیار اهمیت می یابند.

انجمن تخصصی تغذیه و رژیم غذایی

رژیم غذایی و مصرف میوه در بارداری

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به جنین در رشد و توسعه و سلامت مادر در بارداری کمک بسزایی می کند.

علاوه بر این، افزایش بهینه مصرف ویتامین و مواد معدنی می تواند به زنان باردار در حفظ سلامت بدن خود و نگه داشتن آن در بهترین شرایط کمک کند. بسیاری از آنتی اکسیدان

با مصرف مقدار زیادی میوه تازه در هنگام بارداری می توان از سلامت مادر و بچه اطمینان حاصل کرد. میوه تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین ضروری و مواد مغذی است و همینطور منبع خوبی از فیبر است. در عین حال میوه‌ ها حاوی فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان‌ ها هستند.

میوه در بارداری: نقش مرکبات در پیشگیری از سقط جنین 2021
میوه در بارداری: نقش مرکبات در پیشگیری از سقط جنین 2021

چقدر مصرف میوه در بارداری صحیح است؟

بر خلاف تصور عام، خوردن میوه زیاد در بارداری لزوماً به داشتن یک بارداری سالم منتهی نمی ‌شود. حتی به نظر متخصصان چه بسا خطراتی نیز برای شما داشته باشد. میوه و سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و مواد غذایی مناسب در بارداری توصیه می‌ شوند.

در عین حال مصرف میوه در بارداری به خصوص به عنوان روشی برای کاهش میل به غذاهای شیرین مانند شکلات و نوشابه ‌های شیرین و گازدار پیشنهاد شده است. بنابراین، اگر میوه سالم است، آیا می ‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود؟

مصرف میوه در بارداری به میزان متعادل برای بیشتر افراد مفید است و امکان ندارد خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. اگر زن فعالی هستید و رژیم غذایی سالمی دارید، این احتمال وجود دارد که مصرف بیش از این مقدار هم مشکلی ایجاد نکند.

اما متاسفانه در سرتاسر جهان اکثر زنان باردار با کاهش میزان فعالیت در این دوران مواجه می‌ شوند. اگر غذاهای پروتئینی و دارای شاخص گلیسمی (قند) کم مصرف کرده و از کربو هیدرات ‌های فرآوری شده پرهیز نمایید، مصرف میوه در بارداری می‌تواند باعث ثابت نگه داشتن قند خون شود.

انتخاب نوع میوه حین مصرف میوه در بارداری نکته بسیار مهمی است. مصرف میوه‌ های با سطح شاخص گلیسمی (قند) پایین می‌ تواند به شما کمک کند بدون تغییرات زیاد سطح قند خون، مقدار بیشتری میوه مصرف کنید. همچنین، بهتر است با متعادل نگاه داشتن رژیم مصرف میوه در بارداری، مصرف صیفی جات و سبزی جات را افزایش دهید.

میوه در بارداری: نقش مرکبات در پیشگیری از سقط جنین 2021
میوه در بارداری: نقش مرکبات در پیشگیری از سقط جنین 2021

بهترین میوه در بارداری از نظر متخصصان چیست؟

 هیچ میوه ای به تنهایی نمی تواند بر آورنده نیازهای کامل زنان باردار باشد. بنابراین، متخصصان تغذیه مجموعه ای از میوه در بارداری را برای مصرف به صورت روزانه توصیه می نمایند:

  • زرد آلو: حاوی ویتامین ‌های آ، ای، و سی، کلسیم، آهن، پتاسیم، بتا کاروتن، فسفر و سیلیکون است. تمامی این مواد مغذی به رشد و نمو جنین شما کمک می ‌کنند. آهن می ‌تواند از کم خونی جلوگیری کرده و کلسیم به تقویت استخوان‌ ها و دندان کمک می نماید.
  • مرکبات: یکی از اجزای مصرف میوه در بارداری مرکبات هستند. اعضای معروف خانواده مرکبات شامل پرتقال، نارنج، ترنج، گریپ فروت، لیمو ترش، لیمو شیرین، کام کواد، و لایم کواد هستند.

مرکبات سرشار از فولات، ویتامین سی و آب هستند. پرتقال و گریپ فروت برای هیدراته نگه داشتن زن باردار بسیار عالی اند. ویتامین سی می‌ تواند در جلوگیری از آسیب سلولی و در جذب آهن به شما کمک کند.

  • گلابی: گلابی بسیاری از مواد مغذی ریز مغذی از جمله فیبر، پتاسیم و فولات را در دوره بارداری برای شما فراهم می آورد. مقدار زیادی فیبر در رژیم مصرف میوه در بارداری می‌ تواند به کاهش یبوست، که یک علامت شایع در بارداری ست کمک کند.

پتاسیم گلابی نیز می‌ تواند از نظر سلامت قلب هم برای زن و هم برای کودک مفید باشد. افزون بر این، پتاسیم باعث تحریک و بازسازی سلولی می‌ شود.

  • انار: انار که میوه تاریخی با خاستگاه ایران است، می ‌تواند مقدار زیادی از موارد مغذی را برای زنان باردار فراهم کند. ویتامین کا، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر توسط انار تامین می شوند.

طبق تحقیقات تخصصی مشخص شده است که افزودن انار به رژیم مصرف میوه در بارداری به کاهش خطر آسیب به جفت کمک می کند.

  • موز: موز حاوی مقادیر زیادی از ویتامین سی، پتاسیم، ویتامین ب6 و فیبر است. مقدار بالای فیبر موجود در موز می‌ تواند به یبوست مرتبط بارداری کمک کند.

تحقیقات متخصصان در زمینه مصرف میوه در بارداری نشان داده است که ویتامین ب 6 می ‌تواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ که در اوایل بارداری شایع است، کمک فراوانی بنماید.

میوه در بارداری: نقش مرکبات در پیشگیری از سقط جنین 2021
میوه در بارداری: نقش مرکبات در پیشگیری از سقط جنین 2021

روش پژوهش تاثیرات میوه در بارداری

پژوهش حاضر در بیمارستان ماسدونیو ملونی میلان انجام شد. در این پژوهش برای بررسی تاثیرات میوه در بارداری تعداد 90 بند ناف سالم با سن بارداری 37 تا 41 هفته پس از زایمان مادران بررسی شدند. تمامی مادران شرکت کننده در پژوهش تاثیرات میوه در بارداری رضایت کتبی خود را با پژوهش اعلام نمودند.

تمرکز اصلی پژوهش بر بررسی و سنجش هسپیریدن Hesperidin و دیوسمین Diosmin بود. هر دوی این مواد از فلاونوئیدهای مرکبات بوده و منجر به افزایش سروتونین 5-HT در عروق بند ناف می شوند.

گروه تخصصی مامایی و مراقبت های بارداری

یافته های پژوهش تاثیرات میوه در بارداری

  1. زنان بارداری که مصرف مداوم و روزانه مرکبات در رژیم غذایی دوره بارداری خود داشتند، نسبت به زنان دیگر زایمان راحت تر و نوزادان بهتری داشتند.
  2. میزان سقط جنین در زنانی که طی دوره بارداری به طور روزانه مرکبات مصرف می کنند، کمتر از سایر زنان می باشد.
  3. هم هسپریدین و هم دیوسمین منجر به کاهش انقباضات عروقی بند ناف می شوند.
  4. هسپریدین با قدرت بیشتری منجر به معکوس سازی انقباضات عروقی ناف توسط سروتونین می شود.
  5. فلاونوئید هسپریدین منجر به کاهش بیشتر انقباضات عروقی بند ناف در مادرانی که جنین مونث دارند، می شود.

راهبردهای کارکردی پژوهش تاثیر میوه در بارداری

  • مصرف منظم میوه در بارداری به خصوص میوه های تازه و مرکبات، کمک شایانی به کاهش سقط جنین می کند.
  • گنجاندن وعده های مصرف روزانه مرکبات و میوه در بارداری برای زنان باردار، منجر به کاهش احتمال زایمان زودرس می شود.
  • افزایش مصرف مرکبات و میوه در بارداری منجر به افزایش توان زنان برای زایمان طبیعی خواهد شد.
  • فلاونوئیدهای مرکبات به ویژه هسپریدین و دیوسمین تاثیراتی عالی برای بهبود کیفیت و سلامت بارداری و افزایش کیفیت فرزند دارند.

 Citrus flavonoids effects on human umbilical vein

Highlights

Hesperidin is more potent than diosmin as vasorelaxant of Human Umbilical Vein (HUV).

KATP channel activation is involved in hesperidin-dependent vasorelaxation only.

Endothelium-dependent vasorelaxation to hesperidin is gender-sensitive.

Hesperidin may be beneficial in maintaining vascular and endothelial functions in HUV.

Abstract

Flavonoids intake is associated to beneficial effects on the cardiovascular system.

Scope and Aims:

Aim of this study was to investigate the biological activities of hesperidin and diosmin on the vascular tone of human umbilical vein (HUV).

Method:

Umbilical cords obtained at delivery from healthy women were set up for recording of isometric tension; vasorelaxing activity of flavonoids was assessed in serotonin-precontracted HUV rings.

Results:

Hesperidin evoked a more profound vasorelaxation than diosmin, and inhibition of NO-synthase significantly impaired relaxant responses to hesperidin but completely abolished those to diosmin.

The residual vasorelaxation to hesperidin was prevented by glybenclamide (a KATP channel blocker).

Endothelium-dependent responses to hesperidin were larger in female- when compared to male-derived HUV.

β-estradiol and a direct NO-donor compound caused a marked vasorelaxation irrespective of gender of the HUV.

Conclusion:

Diosmin and, in particular, hesperidin may exert a beneficial effect on the vascular and endothelial function of HUV. And they help preventing fetal vascular complications.

Keywords

Human umbilical vein, Vasorelaxation, Flavonoids in healthy pregnancy, Gender-related activity in pregnancy, Endothelium of pregnant women, Dr. Amir Mohammad Shahsavarani health pregnancy.