پژوهشگران دانشگاه ایالتی کالیفرنیا واقع در سانفرانسیکو ایالات متحده در پژوهشی به بررسی عوامل موثر در کیفیت در خواب Quality of sleep پرداختند. نتایج این پژوهش نشانگر نقش ژن ها و ژنتیک در کیفیت در خواب Quality of sleep در انسان است. این پژوهش همچنان در حال ادامه است و نتایج آن به تدریج منتشر می شوند.

تالارهای تخصصی بهداشت خواب و سلامت روانشناختی

خواب چیست و خواب شبانه در کیفیت در خواب Quality of sleep چه نقشی دارد؟

یکی از بخش های مهم چرخه های زیستی | بایوریتم biorhythm در موجودات زنده، چرخه خواب و بیداری است. هنگام خواب مغز به ترمیم ساختارهای داخلی، پاکسازی محیط عصبی از مواد زاید متابولیکی، و ذخیره سازی محتواهای فراگرفته شده طی روز می پردازد. نتیجه این کار تحکیم حافظه است.

پژوهش ها نشان داده اند که کاهش میزان خواب شبانه به کمتر از 8 ساعت در افراد عادی منجر به بر هم خوردن ریتم های جنسی و کاهش قدرت باروری می شود. به خصوص کاهش 1 تا 2 ساعت خواب شبانه در مردان منجر به کاهش بین 20 تا 40 درصد میزان اسپرم های بارور در آنها می شود. این امر از نظر مباحث افزایش جمعیت و فرزندآوری خطر بزرگ محسوب می گردد.

آخرین اخبار تخصصی روانشناسی و علوم اعصاب neuroscience

میزان خواب شبانه برای کیفیت در خواب Quality of sleep:

برخی از افراد بزرگسال تنها با 4 تا 6 ساعت خواب شبانه بهترین عملکرد را دارند. در حالی که برای برخی افراد شاید تا 10 ساعت و یا حتی بیشتر خواب برای کیفیت در خواب Quality of sleep لازم است. البته به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی روانشناس اعصاب neuropsychologist انستیتو رزا مایند IPBSES، نکته حایز اهمیت این است که بیش از 80  درصد جمعیت انسان های بالغ نیازمند حداقل 8 ساعت خواب شبانه برای عملکرد درست و بهینه هستند.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که نیاز کمتری به خواب دارند از تاب آوری روانی بالاتر و نیز مقاومت بیشتر نسبت به بیماری های نورودژنراتیو همچون آلزایمر برخوردارند. به گفته دانشمندان به نظر می رسد خواب دیگر یک استاندارد و ایده آل ثابت برای افراد نباشد. بلکه برنامه ریزی ژنتیک مشخص کننده میزان لازم برای خواب هر فرد است.

کیفیت در خواب Quality of sleep در دست 5 ژن
کیفیت در خواب Quality of sleep در دست 5 ژن

اختلالات خواب و کیفیت در خواب Quality of sleep:

برای اینکه ما یک تجربه خوب از کیفیت در خواب Quality of sleep داشته باشیم لازم است بخش های زیادی از مغز در کنار هم فعالیت مناسب داشته باشند. به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی روانشناس اعصاب neuropsychologist انستیتو رزا مایند IPBSES، هنگامی که بخش هایی از مغز دچار آسیب می شوند، به خواب رفتن سخت تر می شود. در نتیجه، تقریباً در تمامی بیماری های مربوط به مغز، مشکلات و اختلالات خواب sleep disorders مشاهده می شوند.

همچنین پژوهش های متعدد در حوزه خواب نشانگر کاهش کیفیت در خواب Quality of sleep در افراد دارای انواع اختلالات روانشناختی است. این امر نیز تاییدی بر اهمیت کیفیت در خواب Quality of sleep و نیز سلامت مغز برای خواب مناسب محسوب می شود.

مرجع تبلیغات رپرتاژ آگهی در سایت های تخصصی و عمومی فارسی و انگلیسی

خطر و آسیب داروهای خواب آور در کیفیت در خواب Quality of sleep:

متاسفانه امروزه بسیاری از افراد برای حل مشکلات خواب خود به مصرف انواع داروهای رخوت زا sedative که در فارسی به آنها داروهای خواب آور گفته می شود، روی می آورند. طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف طولانی مدت تمامی داروهای خواب آور وابستگی زا و اعتیاد آور است.

خطرناک تر اینکه، به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی روانشناس اعصاب neuropsychologist انستیتو رزا مایند IPBSES، پژوهش های اخیر نشان داده اند مصرف داروهای بنزودیازپینی همچون دیازپام، الپرازولام، کلردیازپوکساید و زولپیدم، در افراد زیر 35 سال منجر به آسیب های مغزی غیر قابل جبران خواهند شد.

همچنین، با مصرف داروهای خواب آور، تنها چشمان فرد بسته شده و به خوابی مصنوعی می رود. اما تمامی افرادی که داروهای خواب آور مصرف می کنند، بعد از بیداری احساس منگی و مستی خواب نموده و شادابی و سیرابی از خواب را گزارش نمی کنند. به علاوه، مصرف داروهای خواب آور در دراز مدت منجر به تخریب مراحل 3 و 4 خواب عمیق (خواب آهسته non-REM) در افراد می شود.

کیفیت در خواب Quality of sleep در دست 5 ژن
کیفیت در خواب Quality of sleep در دست 5 ژن

روش پژوهش کیفیت در خواب Quality of sleep:

پژوهش کیفیت در خواب Quality of sleep صورت گرفته طولی و بر روی خانواده هایی بود که به طور طبیعی خواب کوتاه دارند. مدت زمان این پژوهش بیش از 10 سال بوده است. خانواده ها شرکت کننده در پژوهش کیفیت در خواب Quality of sleep بطور متوسط بین 4 تا 6 ساعت خواب شبانه داشته اند.

همچنین به عنوان گروه کنترل، خانواده هایی که نیاز به حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشتند نیز در این مدت از نظر خصوصیات و توانمندی های شناختی، رفتاری و عملکردی مورد ارزیابی مقایسه ای قرار گرفتند.

انجمن های تخصصی روانشناسی سلامت و اختلالات خواب

نتایج پژوهش کیفیت در خواب Quality of sleep

  1. با توجه به میزان نیاز به خواب، به نظر می رسد الگوی انتقالی آن درون خانواده و در نتیجه ژنتیک است.
  2. طبق پژوهش های صورت گرفته تا کنون نقش 5 ژن که به طور وراثتی منتقل می شوند، مسئول تعیین میزان خواب مورد نیاز افراد هستند.
  3. در افراد با میزان ساعت خواب مختلف، تنها موضوع مهم کیفیت در خواب Quality of sleep بوده است، نه مدت زمان خواب.
  4. افرادی که از نظر ژنتیک نیاز کمتری به خواب دارند مقاومت بیشتری در برابر استرس های روانی-اجتماعی دارند.
  5. افرادی که دارای نیاز به ساعت های خواب کمتری هستند، از نظر مغزی مقاومت بیشتری در برابر بیماری های نورودژنراتیو همچون دمانس، آلزایمر، بیماری هانتتینگتون، و تصلب چندگانه | مالتیپل اسکلروسیز MS دارند.

مرجع دانلود رایگان بروزترین نرم افزارهای کامپیوتر و گوشی

راهبردهای کارکردی پژوهش کیفیت در خواب Quality of sleep

  • رعایت بهداشت خواب sleep health نقش مهمی در بهبود خواب، کاهش مشکلات شناختی، تقویت حافظه و بهبود سیستم ایمنی ما دارد.
  • هر چه کیفیت در خواب Quality of sleep افزایش یابد، استرس اکسیداتیو کمتر شده و طول عمر ما بیشتر خواهد شد.
  • بهبود کیفیت در خواب Quality of sleep افراد دارای بیماری های نورودژنراتیو منجر به کند شدن و یا حتی تاخیر در سیر پیشرفت بیماری های آنان می شود.
  • کاهش مصرف کافئین، الکل، نیکوتین، تئین، مواد قندی و نیز کاهش کالری دریافتی روزانه منجر به بهبود خواب در افراد می شود.
  • کاهش وزن، ورزش روزانه، و درمان بیماری ها و مشکلات تنفسی همچون انسداد مسیرهای تنفسی و وقفه تنفسی خواب، عوامل مهمی در افزایش کیفیت در خواب Quality of sleep محسوب می شوند.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *