دنیای امروز به حق دنیا و جهان دیجیتال نام گرفته است. بنابراین، هر آنچه در جهان امروز صورت می گیرد نیازمند آمیزش با حوزه های دیجیتالی است تا بتوان به بقاء خود ادامه داده و به کسب حاشیه سود و سهم بازار مناسبی برسد. امروزه آموزش های متعدد و دوره های دانش اندوزی و توسعه فردی نیز در راستای همین آموزش گام به گام دیجیتالی شکل گرفته اند.

به همین دلیل، در جهان دیجیتال لازم است اصول بازاریابی Marketing نیز دیجیتالی باشد تا با زبان معاصران و ماهیت بازار آن همخوانی ایجاد شود. در این نوشتار مقدمه ای در مورد اصول و آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال برای شما عزیزان ارائه می شود تا بتوانید درک بهتری از گستره جهان دیجیتال در حوزه تجارت بدست آورید.

همچنین، با استفاده از این اصول امکان کسب درآمدهای میلیونی بدون سرمایه اولیه بالا، محل کار، و شغل های ثابت با اجبارهای محیط کاری خشک رسمی را برای خود فراهم سازید.

مقدمه ای بر بازاریابی  دیجیتال:

همچنان که گفته شد، با توجه به پیشرفت های جهان دیجیتال، بازاریابی در قرن 21 نیز در دو دسته سنتی و دیجیتال قرار می گیرد. در روش بازاریابی سنتی، فعالیت بازاریابان از طریق روزنامه ها، پخش تراکت، تماس تلفنی و تبلیغات رو در رو face to face انجام می شود.

اما، بازاریابی دیجیتال شامل آموزش گام به گام استفاده از ابزارهای دیجیتال، شبکه های اینترنتی و تکنولوژی های پیشرفته کامپیوتری است. در جهان دیجیتال Digital World بازاریابی دیجیتال را می توان نسل جدید بازاریابی دانست که با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از رسانه های ارتباط جمعی شکل گرفته و تأثیر بسزایی در فروش و موفقیت شرکت های مختلف داشته است.

در آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال، ما از تمامی ظرفیت ها و کانال های موجود در دنیای دیجیتال برای معرفی محصولات به مشتریان استفاده می کنیم تا بتوانیم فروش محصول و یا خدمات خود را افزایش دهیم. بازاریابی دیجیتال نیز مانند بازاریابی سنتی، روش های مختلفی را دارد که شامل روش های تبلیغات نرم افزاری و سخت افزاری می شود.

در عصر حاضر و جهان دیجیتال از جمله ابزارهای مورد استفاده در روش های بازاریابی دیجیتال می توان به رایانه ها، موبایل ها، شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، انجمن های مجازی (فوروم ها) و ایمیل ها اشاره نمود.

از مزایای بازاریابی دیجیتال در فضای مجازی اینترنت این است که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، روز به روز به تعداد کاربران دنیای تکنولوژی اضافه شده و همیشه مشتری جدیدی برای معرفی و تبلیغ محصول وجود دارد. همچنین، همیشه راه ها و فناوری های جدیدتری ارائه می شوند که از طریق آموزش گام به گام آن ها می توان به بازاریابی و معرفی محصولات پرداخت.

امروزه بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از ارکان جهان دیجیتال به عنوان یک حوزه بین رشته در دانشگاه ها تدریس شده و شامل سرفصل های متعددی می باشد. در ادامه بهترین سر فصل های آموزش گام به گام حوزه بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی خواهیم کرد:

آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021
آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021; SEO; Search engine optimization

آموزش گام به گام سئو SEO: بهینه سازی متن برای موتورهای جستجو

منظور از سئو SEO در زبان انگلیسی عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می باشد. از دیدگاه اصولی آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال، سئو شامل برخی تکنیک ها و همین طور اصول کاربردی به منظور شناسایی هرچه بهتر وب سایت توسط موتورهای جستجو است.

در حقیقت فرآیند اعمال سئو SEO, Search Engine Optimization، دادن چراغ و نقشه جستجو در سایت به موتورهای جستجوگر اینترنتی است.

با توجه به رشد محیط اینترنت و همین طور افزایش تعداد سایت ها و محتواهای منتشر شده در این سایت ها، اکثر کاربران به منظور یافتن محتوای مورد نظر خود، از طریق موتورهای جستجو اقدام کرده و وارد وب سایت مورد نظر می شوند.

پس نتیجه می گیریم برای موفقیت سایت ما در بازاریابی دیجیتال نیاز است تا برای موتورهای جستجو قابل شناسایی باشد تا بتوانیم ورودی بیشتری از طریق موتورهای جستجو داشته باشیم. بسته به اینکه از چه سیستم مدیریت محتوا CMS برای سایت خود استفاده می کنید، امکانات SEO متفاوتی در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

در آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال یاد می گیریم مواردی نظیری YOAST، ALL in On SEO، و Rank math معروفترین ابزارهای موجود در وردپرس، جوملا، پروستاشاپ، و دروپال می باشند. هدف از این فرآیند، افزایش بازدید از تبلیغات بنری و کلیک های متنی در سایت ما است.

 

آموزش گام به گام تولید محتوای متنی در بازاریابی دیجیتال

در حقیقت جهان دیجیتال در گام نخست یک تکنولوژی مبتنی بر متن است. هر متن یک مفهوم و قالب بیان دارد که محتوا Content نامیده می شود. تولید محتوا عبارتی است که با رواج اینترنت بر سر زبان ها افتاد.

بنابراین، در فضای مجازی جهان دیجیتال منظور از تولید محتوا، بیشتر تولید محتوای متنی است تا بتوان مخاطبان بالقوه و بالفعل را جذب فرایند بازاریابی دیجیتال نمود. اگر شبکه اینترنت (سایت ها، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها) را نوعی ظرف بدانیم، محتوا چیزی است که بنا است درون این ظرف قرار بگیرد و کسی که محتویات ظرف اینترنت را تهیه می کند، تولیدکننده محتوا است.

شما برای حضور موثر در اینترنت راهی جز تولید محتوا ندارید. امروزه دنیا از تبلیغات اشباع شده است و تفاوت شما با رقبا توسط محتوایی که تولید می کنید، سنجیده می شود. به همین دلیل، هر چه محتوای شما به آموزش گام به گام و یادگیری و توسعه فردی افراد کمک کند، آنها بیشتر از شما استقبال خواهند کرد.

محتوا، اثر بخش ترین روش برای برند سازی شخصی و متمایز شدن از رقبا است و از این جهت، شغل تولید محتوا متقاضیان بسیاری در شرکت ها دارد. از طرفی دیگر، تولید محتوا یک شغل مناسب و جذاب برای هر فرد از دانشجو تا بازنشسته به حساب می آید.

برای این که تولیدکننده محتوا شوید، لازم نیست رشته خاصی را بخوانید یا درسی تخصصی را بگذرانید. فقط لازم است اصول آموزش گام به گام تولید محتوای متنی را بیاموزید. تولید محتوا خود مترادف با یادگیری است. فقط کافی است شروع کنید.

آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021
آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021

آموزش گام به گام بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا Content marketing یکی از مهمترین روش های بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی محتوا بر اساس تولید محتوای با کیفیت شکل می گیرد و می تواند برای تمامی کسب و کارها و آگاه سازی درباره برند شخصی، مفید و موثر واقع شود.

در حقیقت بازاریابی محتوا Content Marketing نوعی بازاریابی استراتژیک در فضای مجازی است که با هدف جذب، درگیری، و حفظ مخاطب با استفاده از اشتراک گذاری مقالات، پادکست ها و سایر رسانه های مرتبط صورت می گیرد.

مراحل بازاریابی محتوا بر اساس چرخه فروش تدوین شده و نیازمند ایجاد آگاهی، توجه و ایجاد نیاز در خریدار برای خرید محصول ما می باشند. منظور از آگاه سازی دست گذاشتن روی نقاط درد افراد در جهان دیجیتال و حساس کردن آنها نسبت به موضوع ما است. در این مرحله آموزش گام به گام برای شناسایی و حساس شدن روی نیاز فردی به طور غیر مستقیم به مشتری داده می شود.

سپس در مرحله ایجاد توجه، ترکیبی از اطلاعات موثر و بازاریابی به طور همزمان صورت می گیرند. مرحله پایانی بازاریابی محتوا شامل تمرکز بر ترغیب مشتریان به خرید محصول با تکیه بر تخصص، دانش و تمایز شما و محصولتان نسبت به سایر موارد مشابه در بازار است.

بازاریابی محتوا منجر به ایجاد احساس آگاهی، نیاز به ارتباط منظم مخاطب با سایت شما و درخواست بیشتر برای خرید محصول / سرویس های شما در جهان دیجیتال می شود. ساده ترین دلایل اهمیت بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • شرکت هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند 67% بیش از سایر رقبای خود فروش دارند.
  • 47% خریداران پیش از خرید یک محصول حداقل 3 الی 5 محتوای مرتبط با محصول را در فضای مجازی مشاهده و یا مطالعه می کنند.
  • شرکت هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند نرخی رشدی 30% بیش از سایر شرکت ها تجربه می نمایند.
  • 72% از شرکت هایی که از الگوهای همتای B2B استفاده می کنند، از الگوهای بازاریابی محتوا برای پیشرفت خود و یافتن شرکای تاری نیرومند استفاده کرده اند.

یکی از تکنیک های نیرومند در بازاریابی محتوا، سرویس های بررسی و معرفی هستند که طی آن مطالبی تحلیلی و نقادانه توسط افرادی خارج از فضای سازمانی یک شرکت در اینترنت به بررسی و حلّاجی محصول و یا سرویس ارائه شده توسط شرکت های دیگر می پردازند.

فرآیندهای سرویس های بررسی و معرفی، طبق اصول روانشناسی و با آموزش گام به گام و نا محسوس به مشتریان، منجر به ترغیب آنها به خرید می شوند.

با توجه به اینکه نیمی از مشتریان پیش از خرید به مشاهده و ارزیابی محتواهای مرتبط با محصول مورد نظر خود در اینترنت می پردازند، بنابراین، استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوایی بسیار هوشمندانه و موثر خواهد بود.

آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021
آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021

آموزش گام به گام تبلیغ نویسی و کپی رایت در بازاریابی دیجیتال

در قرن 21 و عصر اینترنت رقابت بین کسب و کارها مدام افزایش یافته و روزانه میلیاردها دلار در سرتاسر جهان صرف تبلیغات و آموزش گام به گام می شود:

از آدامس تا کنسرسیوم و حتی آموزش بازاریابی دیجیتال! در زندگی امروزی انسان ها همیشه هدف بمباران این تبلیغات قرار می گیرند، اما یک تبلیغ برای موثر بودن باید ساده، شفاف و جذاب باشد.

مفهوم کپی رایتینگ Copywriting در تبلیغ نویسی بازاریابی دیجیتال این است که تبلیغی نوشته و ایجاد شود که خواننده آن را به صورت نامحسوس با آموزش گام به گام اصولی مشخص به انجام کاری تشویق و ترغیب نماید.

کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی در بازاریابی دیجیتال چند سال اخیر بسیار مورد توجه بوده است. در واقع این شغل ترکیبی است از مهارت های مختلف مخصوصا نویسندگی که با کمک آن محصولات و خدمات به شکل اصولی به مخاطبین هدف معرفی شده و باعث ترغیب مخاطبین به خرید محصولات و خدمات می شود.

در کپی رایتینگ سایت ها برای بازاریابی دیجیتال Digital Marketing، باید مخاطبین خود را بشناسیم و متناسب با نیازهای آن ها محتوای تبلیغاتی تولید کنیم. یک تبلیغ خوب باید ساده و جذاب باشد تا مخاطب بتواند با یک نگاه مفهوم پیام را درک کرده و ارتباطی بین نیاز خود و تبلیغ ایجاد شده پیدا کند.

کپی رایترها باید از مهارت های نویسندگی، بازاریابی، فروش و روانشناسی آموزش گام به گام برخوردار باشند. امروزه این حرفه یکی از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل در حوزه تبلیغات در سراسر دنیا محسوب می شود. کپی رایترها از طریق تبلیغ نویسی در رسانه های مختلف مثل تلویزیون، بیلبوردها، وب سایت ها و قس علی هذا فرآیند جذب مشتریان را برای شما انجام می دهند.

در میانه متن هایی که کپی رایترها می نویسند به طور معمول تبلیغات کلیکی و تبلیغات بنری نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرند که معمولاً این بخش لازم است با هماهنگی متخصصان گرافیک صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. امروزه تکنیک های هوش مصنوعی نیز به کمک کپی رایترها در بازاریابی دیجیتال آمده اند.

آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021
آموزش گام به گام بازاریابی دیجیتال 2021

آموزش گام به گام مدیریت تبلیغات و برند در بازاریابی دیجیتال

مفهوم برند سازی در دنیای تجارت به معنای ایجاد مفهوم و ادراکی مثبت و قوی از شرکت، محصولات و سرویس های آن در ذهن مشتری است که ترکیبی از مؤلفه های مختلف ملموس و ناملموس را در بر می گیرد. در قرن اخیر، رشد برندسازی و ایجاد و ثبت برند به بیش از هزار برابر رسیده است. در واقع هر سال با شیبی بسیار تند، برندها در حال افزایش و گسترش هستند.

دلیل رشد گسترده برندسازی تنازع بقاء شرکت ها در بازارهای جهان است. تمامی شرکت ها، تولیدی ها، موسسات خدماتی و حتی مراکز دولتی برای بقای خود در بازار کنونی، نیاز به ایجاد، حفظ و ارتقا برند خود دارند.

برای اینکه شما بتوانید در فضای مجازی بازاریابی دیجیتال Digital Marketing خوبی داشته باشید، لازم است بتوانید تبلیغات و برند خود را به شکل موثری در اینترنت مدیریت نمایید. این امر نیازمند یکپارچه سازی دانش وسیعی در حوزه های نورو مارکتینگ، روانشناسی تبلیغات، آموزش گام به گام، ارتباط بصری و دانش مدیریت استراتژیک در فضای مجازی است.

اهمیت یادگیری و آموزش گام به گام در بازاریابی دیجیتال

با توجه به مطالب بیان شده، به نظر می رسد آنچه به عنوان بازاریابی دیجیتال Digital marketing از آن یاد می شود به نوعی سهل ممتنع است. در گام نخست، همه داستان آن را می دانند و بلدند، اما در عمل در نیازمند صبر و حوصله و آموزش های فراوان است.

بر این اساس با توجه به نیاز عمومی به این آموزش ها به صورتی که هم تخصصی و هم به زبان ساده برای همگی مفید باشد، سایت فرادرس اقدام به تولید مجموعه کاملی از انواع آموزش های آنلاین دروس و سرفصل های دیجیتال مارکتینگ و دروس دانشگاهی مختلف نموده است که با توجه به مبالغ اندک و کیفیت بالای محتوا گزینه خوبی به عنوان سکوی پرتاب شما به دنیای بازاریابی دیجیتال و درآمدهای میلیونی فریلنسری می باشد.