فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید

فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید

یکی از نکات مهم برای والدین، رعایت اصول درست فرزندپروری Parenting در سفر با فرزندان است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر مسافرت رفتن با بچه همیشه هم سخت نیست. به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند با کمی برنامه‌ریزی، رعایت کلیدهای فرزندپروری Parenting در سفر و برخورد مثبت، می‌توانید سفری داشته باشید که همه از آن لذت ببرید.

شاه کلیدهای فرزندپروری Parenting در سفر زیاد نیستند. در عین، بدون رعایت این نکات کلیدی فرزندپروری Parenting در سفر، شما از امکان بهره بردن از مسافرت خود محروم خواهید شد. بسیاری از والدین ممکن است این نکات را بدانند و برخی نیز از آنها ناآگاه هستند. در ادامه ما به 7 شاه کلید اصلی فرزندپروری Parenting در سفر و توضیح دلایل آن برای شما می پردازیم:

شاه کلیدهایی برای فرزند پروری در مسافرت با کودکان و فرزندان

شاه کلید 1 فرزندپروری Parenting: با خودتان تنقلات ببرید

شما به عنوان پدر و ماد می دانید که بدترین وضعیت برای فرزندان مشکلات دستگاه گوارشی است. به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند، گرسنه شدن بچه ‌ها و غذاهای ناسالم در مسیر راه می‌ تواند مسافرتتان را به یک فاجعه تبدیل کند.

به عنوان نکته نخست فرزندپروری Parenting در سفر، با بردن تنقلات و غذاهای سالم با خودتان می‌ توانید هم در هزینه ‌ها صرفه ‌جویی کنید و هم از بروز مشکل برای بچه‌ ها جلوگیری نمایید. اگر مسافرتتان هوایی است، یک ساک دستی را با انواع غذاهای سبک و سالم و تنقلات پر کنید.  

در فرزندپروری Parenting در سفر یادتان باشد در مسافرت هوایی نیازی به همراه داشتن نوشیدنی نیست، زیرا نمی ‌توانید آنها را داخل هواپیما با خود ببرید. برای سفرهای جاده ‌ای، چند بطری آب اضافه و یک یخچال کوچک در ماشین بگذارید و آن را با ساندویچ و تنقلات مختلف که به راحتی در ماشین قابل خوردن باشند پر کنید.

در صورت نداشتن یخچال ماشینی، می توانید از جعبه های خنک کننده یونولیتی استفاده نمایید. بطری آب یخ زده، بهترین همراه سفر شماست. هم غذاها را خنک نگاه می دارد و هم آب را تامین می کند. تنقلات را نیز ترجیحاً از مغزهای خام، میوه خشک، و دانه های خام انتخاب کنید.

تالارهای تخصصی سبک های فرزندپروری و والدگری

فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید
فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید

شاه کلید 2 فرزندپروری Parenting در سفر: برای فعالیت‌ های طی مسیر آنها برنامه ‌ریزی کنید

کلید دوم فرزندپروری Parenting در سفر این است که همه اعضای خانواده باید برای راه خود فعالیتی برای انجام دادن داشته باشند. اگر فرزندتان عاشق مطالعه است، با خودتان کتاب بیاورید، اگر طرفدار بازی‌های کامپیوتری‌ است، باطری اضافه همراه داشته باشید و اگر فرزندتان فیلم و کارتون دوست دارد، چند سی‌دی یا دی‌ وی ‌دی فیلم و کارتون همراهتان باشد. کارت بازی، یک دفترچه نقاشی و مدادر نگی هم می‌ تواند آنها را سرگرم کند.

به نظر دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند، روش های تعاملی بازی و سرگرمی در سفر بسیار کارگشا هستند. در راستای فرزندپروری Parenting در سفر، می توانید از انواع کتاب صوتی، بازی ها تعاملی کلامی و نیز سرگرمی های قابل حمل استفاده نمایید.

بازی های درست فرزندپروری Parenting در سفر می توانند مثل سرود خوانی، مشاعره، شعر خوانی، قصه گویی، بازی با عروسک های دست گردان (پاپت)، اسم-فامیل باشند. هر چه شما بیشتر درگیر و سرگرم تعامل مثبت و مفرح با فرزندتان باشید، وی کمتر خسته شده و در نتیجه بد اخلاقی کمتری می کند.

اگر بتوانید سراسر سفر را به قصه ای برای کودکتان تبدیل کنید، وی با اشتیاق بیشتری همراهیتان خواهد کرد. فرزندپروری Parenting در سفر الزاماً به معنای راه های خشک نیست. هر شیوه خلاقانه که گذر زمان کسالت بار طی مسیر در محیط محدود وسیله نقلیه را از یاد ببرد، عملاً مناسب است.

شاه کلید 3 فرزندپروری Parenting در مسافرت: چمدان‌ هایتان را سبک ببندید

متاسفانه ما آداب سفر کردن را نیاموخته ایم. بسیاری از ما هنگام سفر به اصطلاح گویا قصد سفر قندهار کرده ایم (کنایه از مسافرتی طولانی و سخت بدون دسترسی به امکانات). در مسافرت نیاز به طیف کامل البسه زندگی نیست. فرزندپروری Parenting در سفر به ما می گوید که هر چه بار کمتری داشته باشیم، مدیریت امور برایمان راحت تر می شود.

در عین حال به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند، بار کمتر به معنای حواس و توان بیشتر برای مراقبت و توجه به فرزندان است. اکثر والدینی که چمدان های زیاد و بزرگ به همراه دارند، گله می کنند که در سفرهایشان چیزهایی را در جاهایی جا گذاشته و یا گم می کنند.

همچنین، سبک‌ تر بودن چمدان ‌ها باعث می ‌شود مجبور نشوید هزینه بابت بار اضافی در سفرهای هوایی پرداخت کنید. سعی کنید همیشه مواد شوینده لباس به همراه داشته باشید. اگر در مسافرت با کمبود لباس مواجه شدید، می‌ توانید لباس‌هایتان را خودتان بشویید، برای شستشو بدهید یا خرید کنید.

فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید
فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید

شاه کلید 4 فرزندپروری Parenting در سفر: مدارک لازم را مرتب کنید

برای سهولت فرزندپروری Parenting در سفر، بهتر است یکی از والدین باید مسئول مدارک لازم برای مسافرت باشد. مدارک سفر شامل بلیت، پاسپورت، شناسنامه، کارت شناسایی، نقشه، گواهی نامه، بیمه نامه، برگه‌های رزرو و اطلاعات هتل و سایر مدارک لازم هستند.

اگر همه چیز را یک جا در یک پاکت نگه دارید، از گم شدن یا فراموش کردن جای مدارک جلوگیری می‌شود. نکته دیگر فرزندپروری Parenting در سفر، به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند، داشتن فهرستی از مدارک است که بتوانید همیشه آن را چک کنید. به این ترتیب مطمئن می شوید چیزی از قلم نیفتاده است.

تالارهای تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان

شاه کلید 5 فرزندپروری Parenting در سفر: منتظر غیرمنتظره‌ ها باشید

سفر از دیرباز برای انسان به معنای انتظار غیر منتظره ها بوده است. همانطور که شاعران کهن گفته اند «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». حتی در قرآن نیز یکی از روش های مهم خداشناسی سفر بیان شده است (قل سیروا فی الارض فتدبروا فی آیات الله).

در راستای فرزندپروری Parenting در سفر بهتر است همیشه در برنامه سفر و فعالیت‌هایی که هریک از اعضای خانواده دوست دارند انجام دهند، انعطاف‌پذیر باشید. به گفتع دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند، اگر از برنامه ‌ای که برای سفرتان ریخته بودید، عقب افتادید ناراحت نشوید. مهم لذت بردن از زمانتان است.

اینکه در مسافرت فرزندان شما رفتارهای عجیب و یا غیر منتظره از خود نشان دهند نیز امری طبیعی است. زیرا موقعیت برای آنها جدید و نا آشنا است. به همین دلیل، در حقیقت فرزندپروری Parenting در سفر شامل آموزش تربیت فرزندان و عمیق کردن تجربه آنها می باشد.

بنابراین سعی کنید مسافرت را به عنوان فرصتی برای رشد روانی، هیجانی و شخصیتی فرزندتان و نه صرفاً زمانی برای استراحت و تفریح خودتان، تلقی نمایید.

فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید
فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید

شاه کلید 6 فرزند پروری Parenting در سفر: به سفر رفته اید، نه تور خرید!

یکی از نکات کلیدی فرزندپروری Parenting در سفر این است که فرزندان شما بیاموزند زمان ها و برهه هایی از زندگی فقط و فقط برای تفریح و استراحت است. به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند، بسیاری از والدین در سفر به گونه ای عمل می کنند که انگار این سفر برای خرید و بازدید از بازارها بوده و استراحت حاشیه ای بیش نیست!

فرزندپروری Parenting در سفر صرفاً شامل آموختن تجارب جدید به کودکانمان نیست، بلکه لازم است خودمان نیز به اصلاح رفتارهای خود بپردازیم. اینکه شما در سفر میل به خرید موارد غیر مرتبط با سفر را دارید، یک رفتار تکانشی ناخودآگاه برای غلبه بر استرس غربت است.

هیچ چیزی در بازارهای مقصد شما بهتر و مناسب تر از بازارهای شهر شما نیست (مگر اینکه به مسافرت تجاری رفته باشید). بنابراین، بهتر است بجای هزینه خرید در سفر، به نزد روانشناس بروید تا به شما برای مدیریت و کنترل استرس هایتان کمک نمایند و در عوض در سفر خود به استراحت و تفریح و فقط سفر بپردازید.

بهترین مکان های تفریحی برای مسافرت، تفریحات و توریسم ایران و جهان

فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید
فرزندپروری Parenting در سفر: 7 شاه کلید

شاه کلید 7 فرزند پروری Parenting در سفر: به مسافرت رفته اید، نه مسابقه اکتشافی

آخرین نکته این بخش برای فرزندپروری Parenting در سفر رعایت برنامه زمان بندی سفر متناسب با توانمندی خودتان و فرزندانتان است. اینکه شما هزینه ای برای سفر کرده اید دلیل بر این نیست که از لحظه رسیدن به مقصد تا دقیقه 90 برای برگشت، مدام در حال گشت و گذار باشد.

به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی روانشناس و جامعه شناس انستیتو رزا مایند، کودکان و نوجوانان توان بدنی بسیار کمتری داشته و از برنامه های فشرده بازدید و جابجایی در سفر به سرعت خسته می شوند. لازم است استراحت، خواب، تغذیه و بازی فرزندانتان را نیز در برنامه سفر لحاظ کنید.

برنامه بهترین الگوی فرزندپروری Parenting در سفر صرفاً تیک زدن بیشتر در لیست جاهای دیدنی مقصد نیست. بلکه، ایجاد آرامش، لذت، شادی و تخلیه تنش و استرس سفر می باشد. بنابراین، به عنوان پیشنهاد، سعی کنید بیش از 2-3 ساعت در هر وعده را صرف گشت و گذار نکنید. بعد از آن زمانی برای استراحت، سرویس بهداشتی، نشستن، و خوردن بچه ها در نظر بگیرد. نگران نباشید، نقاط دیدنی مقصدتان فرار نکرده و در جای خود باقی خواهند ماند.

چگونه حال خوب خودمان را بیشتر کنیم؟

موخره سفر با فرزندان

 همیشه به یاد داشته باشید که سفر با فرزندانتان فرصت سفر و تفریح نیست! بلکه فرصت با هم بودن و رشد هیجانی و شخصیت کودکانتان محسوب می شود. زندگی روزمره پر استرس و ماشینی امروزی ما، وقت چندانی برای با هم بودن نمی گذارد. فرزندپروری Parenting در سفر شامل نکاتی برای تعمیق این لذت حضور و خندین و شادی کردن با فرندانمان محسوب می شود. به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی روانشناس و جامعه شناس انستیتو رزا مایند، فرآیند مسافرت از مقصد، دیدن جاهای مختلف، و انجام انواع فعالیت های دیگر، مهم است.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *