امروزه در حوزه سبک زندگی دانش دیگر به شکلی تک بعدی معنا ندارد و تجلی آن در چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm هویدا شده است. هیچ رشته و حوزه دانشگاهی، علمی و تخصصی به تنهایی در پیش بینی، توضیح و تبیین مسایل جهان و بشر پاسخگو نیست. این امر در زمینه رفتارشناسی و درک انواع چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm در زندگی روزمره به اوج خود می رسد.

در این نوشتار با هم در کنار دکتر امیر محمد شهسوارانی عصب روانشناس انستیتو رزا مایند به بررسی چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm به عنوان یکی از مفروضه های جالب توضیح وضعیت های عملکردی انسانی می پردازیم. استفاده از چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm در درک بهتر کاهش یا افزایش بازده در تحصیل و کنکور، زندگی و شغل اهمیت زیادی دارد.

چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021
چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021

نوساناتی مکرر در ریتم و روند زندگی: نابغه موقت / کودن موقت

شاید شما هم مثل ما این تجربه را به کرّات در زندگی داشته باشید که بعضی روزها از قدرت و انرژی زیادی برخورداریم و قادر به انجام هر کاری هستیم. در عوض، بعضی روزها و وقت ها آنقدر خسته و بی رمق هستیم که از انجام کارهای ساده خود نیز رنجور می شویم.

برای همه ما پیش می آید که گاهی از اوقات سرحال و شاداب هستیم و برعکس بعضی روزها بی دلیل کسل و بی حوصله هستیم. عبارت معروف «حسش نیست!» برای همه ما در مواقع متعددی کاربرد دارد.

همچنین، در مورد توانمندی های شناختی، حافظه، و قدرت ذهن ما نیز چنین رویه ای صادق است. بعضی روزها خوب یاد می گیریم و حافظه خوبی داریم. برخی اوقات با نیم دور مرور نمره 20 در انتظارمان است.

اما در برخی مواقع کند ذهن، خنگ و تنبل می شویم. طوری که با چندین دور خواندن نیز از پس نمرات ناپلئونی بر نمی آییم، انگار روزمان نیست! براستی فکر کرده اید به چه دلیل چنین حالاتی در ما رخ می دهند؟

چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021
چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021

چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm در انسان چیست ؟

یک توضیح فرضی علمی برای این حوادث وجود دارد؛ علتی که مثل ریتمی روی زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد. چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm یا زیست آهنگ یا چرخه زیستی چیزی است که به تمام اتفاقاتی که پیشتر گفتیم یک جواب علمی می دهد.

دلیل این که خیلی از روزها از همان ابتدای صبح بی حوصله ایم و در عوض، بعضی از روزها مثل رآکتور هیدروژنی انرژی زیادی داریم، به نوع کارکرد درونی انواع چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm بدنتان مربوط می شود.

ریتم ها، سیکل ها، و چرخه های زیادی در بدن همه ما وجود دارند. معروفترین انواع چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm در چرخه های خواب و بیداری و چرخه قاعدگی خانم ها معرف حضور همگان هستند.

به خاطر وجود چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm  در سیستم بدن ما تغییر فاز و حالت می دهیم. در واقع انرژی های جسمانی Physical، حالات روحی Spiritual، وضعیت احساسات Emotion، توان فکری Intellectual و قدرت یادگیری و حتی حس ششم Psychic ما همه به شکل دوره ای کم و زیاد می شوند.

در سیستم بدنی ما انسان ها سطوح انرژی های مختلفی وجود دارد که از بدو تولد فرد شروع به زیاد شدن و سپس کم شدن  می کنند. این دوره های نوسانی به صورت تکراری در طول زمان ادامه می یابند و تغییر این دوره ها باعث تغییر حالات مختلفی در انسان می شوند.

چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021
چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021

معنای واژه چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm

واژه چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm در فرهنگ انگلیسی آکسفورد به صورت زیر تعریف شده است:

«هر الگوی مکرری از فعالیت های فیزیکی، احساسی و اداراکی که بر رفتار انسان اثر می گذارد».

معادل فارسی چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm را در بسیار از مقالات زیست آهنگ نامیده اند که با وجود زیبایی، کاربرد چندانی در متون نداشته است.

چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm دانش شناخت ریتم های بدن انسان است. بر اساس مبانی فرضی نظریه چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm بدن ما انسان ها داری چهار دسته ریتم و سیکل است.

دسته اصلی در انواع چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm نیز شامل 4 سیکل می باشد که عبارتند از:

  • چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm جسمانی Physical
  • چرخه ابیوریتم Cycle of Biorhythm هیجانی Emotional
  • چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm عقلانی Intellectual
  • چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm شهودی Intuitional

هر یک از این چرخه ها به صورت دوره ای بوده و مدت زمان خاصی طول می کشند تا تکرار شوند. تمام چرخه های بایورتیم در طول زندگی ما و شما از تولد تا مرگ به صورت مداوم ادامه می یابند.

اگر هر دوره را به صورت تابعی از زمان رسم کنیم که محور افقی زمان و محور عمودی سطح انرژی باشد، توابع سینوسی شکلی Sinus function خواهند شد که در طول یک دوره، نقاط قله peak مثبت و منفی وجود خواهند داشت.

انجمن تخصصی چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm

چرخه های اصلی 4 گانه چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm

چرخه های چهار گانه چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm شامل جسمانی، هیجانی، عقلانی و شهودی در بدن افراد بر اساس ساعت درونی و بیولوژیکی عمل می کنند.

این زیست آهنگ ها به صورت موج سینوسی با دوره های تناوب متفاوت دائماً بالا و پایین می روند. جالب است بدانید نقطه شروع این حرکت سینوسی روز و ساعت تولد افراد است.

برای این که بدانیم چگونه می توانیم فعالیت های روزانه خود را با توانایی های جسمی و ذهنی و حسی پایه درونمان هماهنگ کنیم، می توانیم از نمودارهای بایوریتم بدنمان استفاده نماییم. سایت ها و نرم افزارهای متعددی وجود دارند که هم از طریق کامپیوتر و هم از طریق گوشی می توانید به طور مداوم چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm خود را بررسی کنید.

همان طور که بیان شد این چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm هرکدام دوره های تناوب یا تکرار مشخصی برای خودشان دارند. اگر ما زمان این تناوب ها را بدانیم بهتر می توانیم منحنی های بیوریتم را برای خودمان تفسیر کنیم. این که بدانیم مثلا حالت روحی که امروز داریم قرار است چند روز دیگر به سراغ ما بیاید (چند روز دیگر دوباره خوشحال و سرخوش می شویم!) هیجان انگیز است.

چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021
چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021

تفسیر انواع چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm

همان گونه که در بخش پیشین بیان شد هر چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm بر اساس الگوی تابع سینوسی است. البته لازم به تذکر است هر کدام از این چرخه ها که روی منحنی های سینوسی حرکت می کنند سیکل، دوره تناوب، و ناحیه های مختلفی دارند.

قرار گرفتن چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm در هر کدام از این ناحیه ها باعث به وجود آمدن حالات روحی و جسمی و ذهنی مختلف می شود. قرار گرفتن در ناحیه مثبت هر کدام از چرخه ها باعث شارژ بودن همان چرخه می شود.

 ولی قرار گرفتن در ناحیه منفی باعث افت شدید در آن چرخه است و ناحیه سوم که به نقطه بحرانی معروف است ناحیه ای است که احتمال وقوع یک حادثه ناخوشایند در آن چرخه برای فرد وجود دارد. نقطه بحرانی Critical Point روی نمودار به جایی گفته می شود که نمودار در حال تغییر مسیر از ناحیه مثبت به منفی و یا بر عکس است.

به طور متوسط هر دو ماه یک بار یک دوره سه گانه مثبت و یک دوره سه گانه منفی اتفاق می افتد. شاید برایتان جالب باشد که چه طور این منحنی ها برای هر فرد رسم می شود. فرمول های ریاضی تمامی این توابع به طور رایگان در سایت های اینترنتی وجود دارند.

خب پس چه کنیم؟

کافی است شما تاریخ تولدتان بر اساس روز ماه سال و ساعت و حتی دقیقه را به آن ها بدهید و ماه و سالی که در آن قرار دارید یعنی تاریخ اعلام گزارش تان را هم برایش مشخص کنید و بعد نمودار انواع چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm را برای یک ماه دریافت کنید.

ما در سایت انستیتو رزا مایند IPBSES این امکان را برای شما فراهم نموده ایم که در حساب کاربری خود تنها با وارد کرد تاریخ و ساعت تولدتان بتوانید همیشه همه 12 چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm اصلی خود را مشاهده نمایید. این نمودارها هم زمان گذشته، هم وضعیت فعلی و هم چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm شما را در آینده به تفکیک روز و ریتم نشان می دهند.

چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021
چرخه بیو ریتم Cycle of Biorhythm راه زندگی 2021

دلیل تفاوت چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm

تفاوت بین چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm بدن انسان ها به دلیل تاریخ تولد آنهاست. یعنی هنگامی که شما متولد شدید، به دلیل عواملی همه ریتم های دوازده گانه از نقطه خاصی حرکت خود را آغاز کردند. اکنون با گذشت سال ها به دلیل تفاوت در زمان پریود ریتم ها، منحنی های بیوریتم با یکدیگر تداخل پیدا کردند.

یکی از نقاط ضعف و شاید قوت نظریه چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm نیز همین مبحث تاریخ تولد است. در صورتی که افرادی زمان های مشابهی با هم متولد شده باشند، شباهت ریتم دارند.

در عین حال، اگر الگو و معادله چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm افرادی با هم مشابه باشد، حتی با وجود تفاوت تاریخ تولد ممکن است ریتم های آنان با هم همگام باشد.

تاریخچه کشف چرخه بیوریتمCycle of Biorhythm

از دیدگاه تاریخی کشف چرخه بایوریتم Cycle of Biorhythm به سال های 1897 تا 1912 میلادی باز می گردد. در آن زمان دکتر هرمان سو بودا که استاد روانشناسی دانشگاه وین اتریش بود، در تحقیقات خود متوجه شد که حالت جسمی و احساسی مراجعانش به صورت چرخه ای است.

پروفسور سو بودا با ثبت دوره های اختلالات روانی، بیماری های جسمانی، سکته قلبی و توهمات/ هذیان های مراحعان خود دریافت که چرخه یا سیکل تکرار اوج و نزول انرژی فیزیکی و جسمی افراد هر 23 روز یکبار تکرار می شود. همچنین وی متوجه شد چرخه سطوح بالا و پایین انرژی احساسی مراجعانش هر 28 روز یکبار تکرار می شود.

در همین زمان در برلین هم دکتر ویلهلم فلیس، پزشک و دوست نزدیک زیگموند فروید بنیانگذار روانکاوی، این چرخه های 23 و 28 روزه را با فروید در میان گذاشت. جالب اینجاست که با وجودی که هر دو نفر در محدوده جغرافیایی و زبانی مشابهی بودند، ازنتایج کار هم بی خبر بودند.

سایر اساتید سیکل های بایوریتم

بعد از این دو متخصص علوم روانی، استادی دیگر به نام پروفسور آلفرد تلتچه که استاد علوم مهندسی بود متوجه شد قدرت استدلال و توانایی ذهنی شاگردانش در دانشگاه همیشه یکسان نیست. طبق تحقیقات پروفسود تلتچه این توانمندی ها از یک سیکل 33 روزه تبعیت می کنند.

این دوره ها نه تنها در مورد شاگردان ضعیف و متوسط اتفاق می افتاد بلکه در مورد دانشجویان قوی و مستعد هم همین اتفاق به نحوی یکسان رخ داده و هوش و هوشیاری آنها نیز یک الگوی متناوب 33 روزه را دنبال می کرد.

 به عبارت دیگر، طبق بررسی پروفسور تلتچه، به نظر می رسد قابلیت افراد برای جذب و تفسیر ایده های جدید و توانمندی های ذهنی آنها، در یک سیکل 33 روزه تکرار می شود.

بعد از کشف چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm در حوزه های جسمانی و روانشناختی انسان، پژوهش های متعدد و زیادی در آلمان، ژاپن و ایالات متحده امریکا صورت گرفته که نتایج آنها در مقالات علمی متعددی منتشر شده اند.

البته باید اذعان کنیم که نظریه پر و خالی شدن متناوب منابع انرژی درون روانی و جسم ما یک نظریه جدید نیست. از زمان های بسیار دور پر و خالی شدن متناوب و دوره های انرژی در طبیعت انسان یک امر بدیهی و جا افتاده محسوب می شده است.

به عنوان نمونه، نظریه یین و یانگ در فلسفه های چینی و ژاپنی، به طور کامل و به روشنی بیانگر وجود همین پدیده است. اصول چی گونگ و کوندالینی بر اساس چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm شکل گرفته اند. نظریه امروزی چرخه بیوریتم Cycle of Biorhythm فقط شکل ریاضی شده و قانونمند این پدیده است.

انجمن های تخصصی روانشناسی و ورزش

آیا می توان چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm را تغییر داد؟

در مورد امکان تغییر چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm هم شواهد و هم فرضیه های متعدد وجود دارند. از دیدگاه تئوری پاسخ به این سوال منفی است. چون هر فرد تاریخ و زمان تولد ثابتی دارد که غیر قابل تغییر است.

اما امروزه، به ویژه در حوزه ورزش های قهرمانی و المپیک، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در اروپا، امریکای شمالی، و آسیای شرقی در بازه های زمانی حدود 12 ساله (3 دوره المپیک) این تغییرات را انجام می دهند.

شاید بسیاری از شما دیده اید ورزشکاری در تمرینات خود رکوردهایی فراتر از جهانی را به راحتی اجرا می کند. اما در مسابقات حتی به اندازه عملکرد تمرینی عادی خود نیز ظاهر نمی شود. دلیل این امر تنها و تنها چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm است.

در بخش های بعدی به توضیح انواع چرخه های بیوریتم Cycle of Biorhythm و چگونگی محاسبه و کاربرد انواع آنها در حوزه های مختلف زندگی می پردازیم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *