سیستم JsPsych: آزمایشگاه رفتاری در مرورگر اینترنت

سیستم JsPsych

سیستم JsPsych: آزمایشگاه رفتاری در مرورگر اینترنت

مقدمه

پژوهش‌های حوزه‌های علوم انسانی به تدریج در حال تخصصی شدن و علمی شدن به معنای دقیق کلمه هستند؛ چهارچوب‌بندی ضوابط آزمایشی، همسان سازی فرآیندهای سنجش، و کنترل متغیرهای ناخواسته. در این میان سهم سیستم‌های کامپیوتری کاملاً درخشان است. پیشرفت‌های فن‌آوری منجر به ساده شدن اجرای پژوهش‌ها و آزادی عمل هرچه بیشتر پژوهشگران، چه در طراحی و ساخت ابزارهای سنجش و چه در اجرای پژوهش‌ها، شده است. حتی امروزه با استفاده از سیستم‌های آنلاین در نقاط مختلف جغرافیایی، فراتر از مرزهای بشرساخته، می‌توان بطور همزمان به بررسی و مقایسه رفتارها و تعاملات افراد پرداخت.

یکی از آرزوهای هر پژوهشگر و ارزیابی این است که بتواند آزمایش‌های مورد نظر خود را، خودش بسازد تا بتواند به حداکثر کارآیی مورد نظر در حوزه سنجش برسد. بسیاری از آزمون‌های موجود، حسب نیاز پژوهشگران پیشین ساخته و ویرایش شده‌اند و ممکن است با نیازهای پژوهش‌های بعدی همخوان نباشند. همچنین، در برخی پژوهش‌ها لازم است افزون بر پارادایم اصلی سنجش، مواردی افزوده یا کاسته شوند تا بتوان به بهترین وجه متغیرهای مزاحم و کنترل را بررسی و محدود نمود. خلاقیت در پژوهش همزمان با رعایت استانداردهای علمی و کاری، زیربنای روانشناسی و جامعه‌شناسی علمی هستند.

بخصوص در حوزه‌های روانشناسی شناختی و عصب‌روانشناسی، قانون کلی در ارزیابی‌ها، پیروی از پارادایم‌های پایه سنجش است و جزییات حسب طرح پژوهش قابل تغییرند. تنها لازم است پژوهشگر در بخش روش، توضیح کاملی از پارادایم و تغییرات اعمال شده خود را بیان نماید. در زمینه روانسنجی نیز، طبق منابع این حوزه در صورتی که پژوهشگر بتواند ضمن رعایت ضوابط هنجاریابی، بین ۵ تا۱۰ برابر طول آزمون، افراد پاسخگو داشته باشد، عملاً وی ابزاری جدید برای سنجش را به جامعه علمی معرفی نموده است.

معرفی سیستم JsPsych

امروزه عملاً با استفاده از فن‌آوری‌های کامپیوتری، سنجش و ارزیابی به بخشی لاینفک از پژوهش‌ها بدل شده و در صورت تسلط بر سیستم‌های سنجش کامپیوتری و استفاده از تحلیل‌های پیشرفته ریاضی و آمار هوش مصنوعی، می‌توان شاهد نتایج حیرت‌انگیزی در زمینه تشخیص، طبقه‌بندی و مداخله بود.

در راستای توانمندسازی پژوهشگران حوزه‌های نوروساینس، روانی، اجتماعی، و اقتصادی، جاش دی لییو به طراحی سیستمJsPsych پرداخت که یک کتابخانه JavaScript برای اجرای آزمایش‌های رفتاری، روانی، اجتماعی، و اقتصادی توسط نرم‌افزارهای مرورگر اینترنت است. این کتابخانه چهارچوبی انعطاف‌پذیر برای ساخت طیف وسیعی از آزمایش‌های آزمایشگاهی و تجربی را فراهم می‌آورد که قابلیت اجرای آنلاین دارند.

شیوه کار سیستم JsPsych:

برای کار با این سیستم، کاربر در ابتدا توصیفی از آزمایش مورد نظر خود را به صورت خط سیر زمانی بیان می‌کند. هسته سیستم JsPsych خودش جزییات کار (همچون ترتیب گام‌ها، ذخیره‌سازی داده‌ها، تصادفی‌سازی) را انجام می‌دهد. این سیستم با استفاده از انواع پلاگین به تعریف اینکه در هر مرحله از سیر زمانی چه باید انجام شود، می‌پردازد. پلاگین‌ها نمونه‌هایی از پیش‌ساخته هستند که برای تکالیف ساده آزمایشی همچون نمایش دستورالعمل‌ها یا نمایش یک محرک و گردآوری پاسخ‌ها از کیبورد، طراحی شده‌اند. پلاگین‌های بسیار انعطاف پذیر طراحی شده‌اند تا بتوانند طیف وسیعی از آزمایش‌ها را پشتیبانی نمایند.

تنها با ۲۰ ساعت تمرین، می‌توان براحتی بر سیستم برنامه‌نویسی JavaScript مسلط شد و پس از آن تنها با مطالعه و اجرا دستورالعمل‌های ساده سیستم JsPsych می‌توان آزمایش‌های خود را به دلخواه طراحی کرد. هم‌چنین، در سایت مرجع سیستم JsPsych، نمونه‌ای از کدنویسی برای آزمایش زمان واکنش ارائه شده است که یک راهنمای عالی عملی برای کاربران است.

یکی از نکات هیجان انگیز سیستم JsPsych رایگان بودن و Opensource بودن آن است. همچنین، پانل‌های گفتگوی مجازی این سیستم امکان تبادل نظر بین کاربران و متخصصان این برنامه جالب را فراهم آورده است. به جرأت می‌توان گفت همه چیز برای استفاده از این سیستم نرم‌افزاری به رایگان در اختیار کاربران آن است.

پلاگین‌های سیستم JsPsych:

همانطور که پیشتر گفته شد، این مجموعه نرم‌افزاری دارای انواع پلاگین برای اجرای آزمایش‌های رفتاری، روانی، اجتماعی، و اقتصادی است. در عین حال هر کاربر می‌تواند حسب نظر و نیاز خود، پلاگین مورد نظر خود را طراحی و اجرا کند.

پرکاربردترین پلاگین‌های آماده در سیستم JsPsych شامل پلاگین انیمیشن، پاسخ صوتی، پاسخ به صدا با صفحه کلید، پاسخ با اسلایدر، فراخوانی تابع، پاسخ به انیمیشن و دریافت بازخورد، پاسخ به تصویر و دریافت بازخورد، پاسخ به محرک و دریافت بازخورد، میزان تطابق پاسخ با پاسخ درست، تصادفی سازی ارائه محرک، ترتیب تصادفی، تکالیف تداعی ناآشکار، دستورالعمل، نقاط تصادفی کینه‌ماتوگراک (RDK)، تغییر اندازه، تغییر محرک، قضاوت میزان همسانی، تولید پرسشنامه، استروپ، لیکرت، چندگزینه‌ای با یک پاسخ، چندگزینه با چند پاسخ، پاسخ تشریحی، پخش فیلم و گزینه‌های تنظیم و پاسخ، حلقه جستجوی بینایی، و پارادایم یادگیری آماری بینایی هستند.

 
 

نکته بسیار مهم در کاربرد این نرم افزار، رعایت موازین استفاده از آزمون‌های روانشناختی کامپیوتری است. پیشنهاد می‌شود پیش از استفاده از این دسته از ابزارها، حتماً مطلب ما در مورد سیستم‌های سنجش کامپیوتری را ملاحظه فرمایید.

بازدیدها: 69

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Most Viewed Posts
فهرست