پژوهشگران دانشگاه اسپلیت کرواسی در پژوهشی به بررسی و امکانسنجی کاربرد سیستمهای خبر در استعدادیابی ورزشی با استفاده از هوش مصنوعی در شبکه اینترنت پرداختند.
روش:
- در این پژوهش، متخصصان با هدف ایجاد سیستمی که بتواند پایگاه داده مرجعی برای سوابق تمام ورزشکاران فعال و بالقوه باشد، شروع به فعالیت نمودند. شناسایی ویژگیهای آنتروپومورفیک، شناسایی استعداد ورزشی، توصیه و هدایت مربیان و ورزشکاران آماتور برای فعالیتهای ورزشی مناسب برای آنها و مقایسه بین نتایج مختلف یک فرد در زمانهای مختلف، سایر اهداف این سیستم نرم افزاری بودند.
- پرسشنامههایی که حاوی ویژگیهای حرکتی، کارکردی، و ریختشناختی سنین ۶ تا ۱۸ سال کودکان و نوجوانان در مدارس بود برای ۹۷ متخصص حرکتشناسی در سطح مدارس، تیمهای ورزشی و دانشگاهها فرستاده شد تا میزان اهمیت موارد مختلف از دید آنها ارزیابی شود.
- بر اساس طراحیهای نرمافزاری، اطلاعات گستردهای از افراد مختلفی که خواهان اجرای ارزیابیهای استعدادیابی ورزشی با استفاده از هوش مصنوعی بودند به همراه نتایج عملکردی شاخصهای آنها بطور کلی و اختصاصی برای هر ورزش، در سیستم ثبت شد. تا به کمک یادگیری ماشینی، سیستمهای خبره و الگوریتمهای منطق فازی تحلیل شده و سیستم نرمافزاری آموزش ببیند.
- سیستم کامپیوتری استعدادیابی ورزشی به مدت ۱۲ ماه تحت مرحله یادگیری و تست قرار گرفت.
نتایج:
- سیستمهای کامپیوتری در صورت معماری درست، کمک شایانی به شناسایی و سنجش و استعدادیابی ورزشی میکنند.
- استعدادیابی ورزشی کامپیوتری در ۱۴ گروه دو و میدانی، ورزشهای رزمی ضربهای، ورزشهای رزمی کشیدن و هل دادن، فوتبال، تنیس، هندبال، والیبال، واترپولو، قایقرانی، شنا، دو استقامت، بسکتبال، پرتابی و ژیمناستیک برای افراد کروات تعریف شده است.
- هر فردی که اطلاعاتش در سیستم استعدادیابی ورزشی وارد شود میتواند بصورت درجهبندی شده، سطح خود را در هر یک از گروههای ورزشی موجود در سیستم مشاهده نماید.
- برای اجرای هر آزمون ورزشی، یک کلیپ توضیحی صوتی و تصویری ۱۵ دقیقهای در سیستم ارائه شده است.
- هم افراد و هم ارزیابان میتوانند اطلاعات را در سیستم استعدادیابی ورزشی کامپیوتری وارد کنند.
- تمامی اطلاعاتی که از افراد در سیستم وارد میشود، بطور کامل و دایم ذخیرهسازی میشوند. به هر فرد برای ادامه هر یک از گروههای ورزشی موجود در سیستم، مجموعه تمرینات لازم و نیز میزان احتمالی پیشرفت در آن رشته ارائه خواهد شد.
- افرادی که اطلاعاتشان در سیستم است، میتوانند با اجرای مجدد آزمونها و بروزرسانی نتایج خود، پیشرفتهای ورزشی خود را در سیستم درج نمایند.
- تیمهای ورزشی، اسپانسرها و مربیان کروات میتوانند با اشتراک و دسترسی در سامانه، به انتخاب بازیکنان در تیمهای سطوح مختلف خود بپردازند.
Identification of sport talents using a web-oriented expert system with a fuzzy module
Abstract
This paper presents a fuzzy expert system for scouting and evaluation of young sport talents. Based on the knowledge of several human sport experts are various motoric skills tests, morphologic characteristics measurements. And functional tests are quantized according to their importance for a chosen set of sports.
Method
Obtained values are entered into the knowledge database along with the grades of the measured results for each test. Fuzzy logic is implemented in order to make the system more flexible and robust.
The whole system is web-oriented, i.e. developed ASP.NET application is available to the internet users with a proper login and password.
Results
The developed expert system gives acceptability prediction and proposal of the most suitable sports for the person being tested.
The output results of the system were evaluated by 4 experts, using real data collected during several years.
Comparison is done between the sport proposed by our expert system and the actual outcome of the person’s sports career.
Also, the comparison of the expert system output and the human expert suggestions were done.
Conclusion
All tests showed high reliability and accuracy of the developed system. Strengths, possibilities and future plans of the Sport Talent expert system are also discussed.
Keywords
Expert system, Sport talents identification, Web application, Fuzzy logic.
لینک منبع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر (further reading)