پرسش های متداول

در بخش “پرسش های متداول” شما عزیزان می توانید پرسش های متداول و سوالات اصلی خود در زمینه های مختلف حوزه های روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، علوم اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، ورزش، فارکس، بورس، برنامه نویسی، طراحی سایت، SEO، دیجیتال مارکتینگ، هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال بپرسید و پاسخ های پرسش های متداول که دیگران پیشتر پرسیده اند را نیز ملاحظه بفرمایید.

در صورت تمایل می توانید پرسش های متداول ذهنی خود در مورد موضوعات مختلف را حسب دسته بندی کلی و نیز زیر عنوان های پرسش و پاسخ اختصاصی آن درج بفرمایید. در نظر داشته باشید که به طور معمول 1-3 روز کاری ممکن است حسب تعطیلات و یا قطعی اینترنت زمان برای پاسخگویی به شما عزیزان لازم باشد.

اما نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا به پرسش های متداول شما در زمینه های مختلف کسب و کار و زندگی روانشناختی و اجتماعی بهترین پاسخ ها را به صورت رایگان ارائه دهیم

دکتر امیر محمد شهسوارانی جامعه شناس و روانشناس انستیتو رزا مایند IPBSES به همراه سایر همکاران خود سعی می کنند تا به سوالات شما در اولین فرصت ممکن و با سرعت بالا پاسخ دهند.

در صورتی که تخصص و توانایی پاسخگویی به پرسش های متداول را دارید، می توانید با ما تماس بگیرید تا شما را به عنوان یکی از دبیران سرویس متناسب با تخصصتان قرار دهیم. از این طریق می توانید تخصص و دانش خود را با دیگران به اشتراک گذارده و نیز به شکلی موثر و نیرومند خود را در فضای مجازی معرف و مطرح نمایید.

موضوعات مورد بررسی در پرسش های متداول:

آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

کاربردهای طرحواره های ناسازگار در روان درمانی چیست؟

1 ارسال ها
1 کاربران
0 Likes
120 نمایش‌
دکتر امیر محمد شهسوارانی
(@amshahi)
Noble Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 399
شروع کننده موضوع  
در پست های قبلی اشاره کردیم که طرحواره های ناسازگار به سیستم های اعتقادی یا الگوهای تفکر عمیقاً ریشه دار و ناکارآمدی اشاره دارند که در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی ایجاد می شوند همچنین به شکل مبسوط به معرفی 18 طرحواره ناسازگار اصلی پرداختیم. طرحواره های ناسازگار چندین کاربرد و کاربرد مهم در روان درمانی دارند.
در اینجا با هم به بررسی برخی از مهمترین کاربردهای کلیدی طرحواره های ناسازگار در روان درمانی به ویژه طرحواره درمانی می پردازیم:
 
1. ارزیابی و تشخیص:
طرحواره های ناسازگار می توانند به عنوان یک ابزار تشخیصی در روان درمانی برای ارزیابی و درک مشکلات روانی فرد مورد استفاده قرار گیرند. درمانگران ممکن است از معیارهای استاندارد شده، مانند پرسشنامه طرحواره یانگ (YSQ) برای شناسایی وجود و شدت طرحواره های ناسازگار استفاده کنند. این ارزیابی به تدوین یک برنامه درمانی مناسب و درک عوامل زمینه‌ای مؤثر در پریشانی مراجع کمک می‌کند.
 
2. تمرکز درمان:
طرحواره های ناسازگار به عنوان نقطه های کانونی در درمان عمل می کنند. به گفته دکتر امیر محمد شهسوارانی عصب روانشناس انستیتو رزا مایند، پس از شناسایی طرحواره های ناسازگار، روان درمانگران آنها را هدف مداخلات درمانی قرار می دهند. درمانگر و مراجع به طور مشترک برای کشف و درک منشاء، نگهداری و تأثیر این طرحواره ها بر افکار، احساسات، رفتارها و روابط مشتری کار می کنند. هدف درمان با پرداختن به طرح‌ واره‌های ناسازگار، ایجاد تغییرات پایدار و بهبود بهزیستی کلی مراجع است.
 
3. بازسازی شناختی:
طرحواره های ناسازگار از طریق تکنیک های بازسازی شناختی در درمان مورد بررسی و بازسازی واقع می شوند. بازسازی شناختی شامل شناسایی و به چالش کشیدن باورهای منفی و تحریف شده مرتبط با طرحواره های ناسازگار است. درمانگران به مراجعان کمک می‌کنند تا شواهدی را که از این باورها حمایت می‌کنند یا در تضاد است بررسی کنند، دیدگاه‌های جایگزین را بررسی کنند، و افکار متعادل‌تر و سازگارتر را توسعه دهند. این فرآیند به افراد کمک می‌کند تا الگوهای تفکر ناکارآمد را با باورهای واقعی‌تر و سازنده‌تر جایگزین کنند.
 
 
کاربردهای طرحواره های ناسازگار در روان درمانی چیست؟ دکتر امیر محمد شهسوارانی
 
 
4. پردازش هیجانی:
طرحواره های ناسازگار اغلب با احساسات شدید و ناراحت کننده همراه هستند. در درمان، مراجع تشویق می‌شوند تا این احساسات مربوط به طرحواره‌های ناسازگارشان را کشف و پردازش کنند. از طریق تکنیک‌هایی مانند درمان متمرکز بر هیجان، تمرین‌های تجربی و راهبردهای تنظیم هیجانی، مراجع یاد می‌گیرد که احساسات خود را به شیوه‌ای سالم و سازگار شناسایی، بیان و تنظیم کند. این پردازش هیجانی به بهبود، انعطاف پذیری و بهبود بهزیستی عاطفی کمک می کند.
 
5. تغییر رفتار:
طرحواره های ناسازگار می توانند رفتارها و الگوهای تعامل ناسازگارانه را هدایت کنند. روان درمانی به افراد کمک می کند تا رابطه بین طرحواره های ناسازگار خود و رفتارهای خود را تشخیص دهند. درمانگران برای ایجاد رفتارهای جایگزین، سازگار و راهبردهای مقابله ای که با طرحواره های سالم تر همسو هستند، با مراجعان کار می کنند. این تغییر رفتاری از توسعه روابط کاربردی تر و رضایت بخش تر و همچنین بهبود عملکرد کلی حمایت می کند.
 
6. پیشگیری از عود:
طرحواره های ناسازگار می توانند با عود یا عود مشکلات روانی همراه باشند. در درمان، افراد یاد می گیرند که علائم هشدار دهنده اولیه و محرک های مربوط به طرحواره های ناسازگار خود را شناسایی کنند. آنها با به کارگیری مهارت ها و بینش های به دست آمده در طول درمان برای مدیریت و مقابله موثر با چالش ها، استراتژی هایی را برای جلوگیری از عود مجدد ایجاد می کنند.
به طور کلی، کاربردهای طرحواره های ناسازگار در روان درمانی بویژه طرحواره درمانی حول درک، به چالش کشیدن و اصلاح این سیستم های اعتقادی ناکارآمد برای ارتقای تغییر پایدار، بهبود بهزیستی و عملکرد سالم تر است.
 
 

   
نقل‌قول

ارسال یک پاسخ

نام نویسنده

ایمیل نویسنده

عنوان *

پیش‌نمایش 0 رونوشت ذخیره شد
اشتراک:

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

ایجاد حساب جدید!

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.