پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا، و هاروارد ایالات متحده امریکا، به همراه دانشگاه رم و دانشگاه پونتی فیکال سالسیان ایتالیا در پژوهشی مشترک به بررسی تاثیرات سبک مقابله و معنویت در پیگیری درمان توسط بیماران مبتلا به نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) پرداختند.
روش:
در این پژوهش پیمایشی، ۲۴۰ نفر داوطلب بیمار دارای AIDS در قالب دو گروه ادامه دهنده درمان و رهاکننده درمان شرکت و پرسشنامههای سبک مقابله فعال (PCI)، اعتقاد به خدا (VOG) و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک را تکمیل نمودند.
نتایج:
- سبک مقابله و معنویت نقش مهمی در پیگیری درمان در افراد دارای بیماریهای مزمن و لاعلاج دارند.
- در افرادی که درمان ایدز را ادامه میدهند سبک مقابله و معنویت بالاتری نسبت به آنهایی دارند که درمان را رها میکنند.
- فرد ادامهدهنده درمان ایدز، حمایت هیجانی و ابزاری بیشتری نسبت به رهاکنندگان درمان ایدز دارد.
- به دلیل سبک مقابله و معنویت مثبتتر، افراد ادامهدهنده درمان ایدز تنظیم هدف و خودتنظیمی بالاتری در افکار و رفتارهای خویش دارند.
- شخص ادامه دهنده درمان ایدز، حمایت و توصیههای بیشتری از شبکههای ارتباطی اجتماعی خود دریافت نموده و حین مقابله هیجانی با استرس بیشتر به دیگران روی میآورند.
- افراد رهاکننده درمان، سبک مقابله و معنویت ضعیفتری دارند و سبک مقابله اجتنابی آنها بیشتر غالب است.
- افراد ادامهدهنده درمان ایدز بطور معمول معنویت بالاتری داشته و مذهبیترند، در ذهنشان با خداوند ارتباط نیرومندی دارند، و بیشتر دعا میکنند و از خداوند بیشتر تقاضای کمک، شفا و محافظت دارند.
- افراد ادامهدهنده درمان ایدز در سبک مقابله و معنویت خود نسبت به خداوند دیدگاه بیشتر مثبت و کمتر منفی دارند.
- افرادی که ادامهدهنده درمان ایدز هستند به میزان بیشتر عضو هیاتهای مذهبی، و گروههای ۱۲گامی بوده و بیشتر در اماکن و مناسک مذهبی حضور مییابند.
- اشخاص ادامه دهنده درمان ایدز، با توجه به سطح بالای سبک مقابله و معنویت خود، بیشتر به دعا و عبادت و مراقبه میپردازند.
راهبردهای کارکردی:
- معنویت و اعتقادات مذهبی تاثیر نیرومندی در بهبود سبک مقابله با استرس و پیگیری درمان و توجه به سلامت شخصی دارند.
- آن دسته از افرادی که معنویت بالاتر داشته و مذهبیترند، به میزان بیشتری پیگیر درمان شده و بیماری را بخشی از امتحان الهی اراده خود میدانند.
- سبک مقابله و معنویت در بیماران مبتلا به ایدز ، تعامل متقابل با هم دارند: هرچه فرد معنویت بیشتری داشته باشد، سبک مقابلهای فعالتری خواهد داشت و در عین حال، هرچه فرد سبک مقابلهای فعالتری داشته باشد، بیشتر به دنبال تمسک به معنویات و مذهب برای استفاده از قدرتهای ماورایی برای درمان و شفای خویش است.
Proactive coping and spirituality among patients who left or remained in antiretroviral treatment in St Petersburg, Russian Federation
Abstract
Positive Psychology, the study of “positive” factors or strengths and evidence-based interventions to increase them, is a rapidly developing field that is beginning to be applied to HIV care.
Proactive coping and spirituality are two positive characteristics that have been examined in multiple chronic serious health conditions.
In the present study, lost-to-care (LTCs; did not attend treatment for ≥۱۲ months; n = ۱۲۰) and engaged-in-care HIV clinic patients (EICs; attended treatment for ≥۱۲ months and adherent with antiretrovirals; n = ۱۲۰) in Leningrad Oblast,
Russian Federation were compared on the Proactive Coping Inventory and View of God Scale.
EICs had higher scores in proactive coping [t(229) = ۳٫۶۹; p = .۰۰۱] and instrumental [t(232) = ۲٫۱۷; p = .۰۳] and emotional [t(233) = ۲٫۳۳; p = .۰۲] support, indicating that they engage in autonomous goal setting and self-regulate their thoughts and behaviors; obtain advice and support from their social network; and cope with emotional distress by turning to others.
LTCs had higher scores in avoidance coping [t(236) = −۲٫۳۱; p = .۰۲].
More EICs were spiritual, religious, or both [ χ۲(۱, N = ۲۳۹) = ۷٫۴۹, p = .۰۰۶]. EICs were more likely to believe in God/Higher Power [χ۲(۱, N = ۲۳۹ = ۸٫۸۹, p = .۰۰۲] and an afterlife [ χ۲(۱, N = ۲۳۶) = ۵٫۱۱, p = .۰۲۴]; have a relationship with God/Higher Power [ χ۲(۱, N = ۲۳۷) = ۱۲٫۷۶, p = .۰۰۰]; and call on God/Higher Power for help, healing, or protection [ χ۲(۱, N = ۲۳۹) = ۹٫۶۱].
EICs had more positive [t(238) = ۲٫۷۸; p = .۰۰۶] and less negative [t(236) = −۲٫۳۸; p = .۰۰۲] views of God. Similar proportions, but slightly more EICs than LTCs were members of a faith community; members of a12-step group; or attended religious or spiritual services, meetings, or activities.
More EICs than LTCs engaged in private spiritual or religious activities, such as prayer or meditation [ χ۲(۱, N = ۲۳۹) = ۹٫۲۲۶, p = .۰۰۲].
Keywords:
HIV, AIDS, retention, attrition, Russian Federation, spirituality, positive psychology.
لینک منبع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر (further reading)